اقتصاد بازار: فرماندار اصفهان گفت: مهمترین مشكلات ناشی از گرد و غبار این شهرستان ناشی از فعالیت های انسان ها، عدم اجرای صحیح استانداردها و استفاده های شخصی و غیرمجاز از منابع طبیعی است.
فضل الله كفیل در هشتمین جلسه كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار شهرستان اصفهان، افزود: با همكاری انجمن شن و ماسه و اداره منابع طبیعی، 12 هكتار از اراضی واقع در منطقه قهاب كه براثر برداشت های غیرمجاز و تخلیه نخاله ها تخریب شده بود، تسطیح و نهالكاری شد.
وی با اشاره به برداشت های شخصی از معادن شن، خواستار نظارت دستگاه های مختلف برای كنترل و پیشگیری از اینگونه برداشت های غیرمجاز شد.
كفیل با اشاره به آسیب كوره های گچ بر روی منابع طبیعی، بر تغییر كاربری این كوره ها نیز تأكید كرد.
وی با تأكید بر رعایت حقوق مالكین معادن گچ، خواستار تشكیل كمیته ای جهت تصمیم گیری برای ارائه راهكارهای سازنده در حل مشكلات ناشی از پدیده گرد و غبار شهرستان شد.
در این جلسه مقرر شد كمیته ای متشكل از نمایندگان صنعت و معدن، محیط زیست، منابع طبیعی و جهادكشاورزی نسبت به تعیین تكلیف كاربریهای جایگزین و ارائه راهكار برای بیش از 64 كوره تولید گچ منطقه قهاب محمدآباد اقدام كنند.
بر اساس تحقیق های صورت گرفته مشخص شد كه بیشترین منابع گردو غبار در شعاع 50 كیلومتری كلانشهر اصفهان مربوط به منطقه سگزی است.
كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار بنا به ابلاغیه استاندار اصفهان برای تعیین تكلیف كوره های آجر وگچ، آهك، شن و ماسه در محدوده 50 كیلومتری كلانشهر اصفهان در فرمانداری اصفهان تشكیل شده است.
فرمانداری های اصفهان، برخوار و شاهین شهر و میمه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از اعضای این كارگروه هستند.
فرماندار اصفهان همچنین گفت: استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز و باغ یك خط قرمز است و با بهره برداران غیرمجاز آب شرب برخورد قانونی خواهد شد.
كفیل در جلسه ساماندهی و مدیریت مصرف صحیح آب شرب و جلوگیری از برداشت ها و مصارف غیرمجاز آب شرب روستایی، افزود: بهره برداران غیرمجاز آب شرب باید در اسرع وقت تعیین تكلیف شده و با آنها برخورد قانونی صورت پذیرد.
وی تصریح كرد: امسال نسبت به سال گذشته با مشكلات جدی آب شرب مواجه هستیم و باید از تمام دستگاه ها و ظرفیت های موجود برای ساماندهی و مدیریت وضعیت موجود كمك بگیریم.
فرماندار اصفهان با اشاره بر اینكه 38 هزار هكتار از اراضی شهرستان اصفهان زیر كشت است، افزود: به علت كاهش بارندگی ها در سرشاخه های اصلی زاینده رود, با كمبود جدی آب در حوزه های مختلف شرب، صنعت و كشاورزی مواجه هستیم و در این راستا باید با برنامه ریزی و مدیریت درست مصرف به خصوص در آب شرب، شاهد كاهش مشكلات ناشی از كمبود آب باشیم.
كفیل اقدامات صورت گرفته توسط اداره كل آب و فاضلاب استان را در خصوص فرهنگ سازی برای كاهش مصرف آب بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باوجود این اقدامات، در مدیریت مصرف، تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.
وی بر انجام اقدامات لازم در خصوص كاهش مصرف آب شرب روستایی تأكید كرد و افزود: مشتركین پرمصرف حوزه روستایی در مجموعه های مختلف باید شناسایی شده و با آنها برخورد قانونی شود.
فرماندار اصفهان همچنین بر كنترل و محصور كردن منابع ذخیره آب روستاها تأكید كرد.