اقتصاد بازار: پس از رونق گردشگری و افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور و به تبع آن حضور بیش از پیش گردشگران خارجی در اصفهان موجب شد تا مسولان استان و شهر اصفهان به فکر استفاده از خانه های تاریخی موجود در شهر اصفهان باشند. طرحی که نتایج موفق آن در کاشان و یزد ثمره پربار خود را در شهراصفهان نیز می تواند تکرار نماید.
اما تعداد خانه های تاریخی اصفهان مشخص نیست. چراکه از یک طرف شهردار و مدیران شهری اصفهان از وجود یک هزار خانه تاریخی در اصفهان خبر می دهند و از دیگر سو صداهایی متناقض شنیده می شود. مهدی جمالی نژاد می گوید: ما یک هزار خانه تاریخی در اصفهان داریم که می‌توانند به هتل و سفرخانه تبدیل شوند و فوق العاده علاقمند هستیم تا این خانه‌ها را به هتل تبدیل کنیم. بنده این قول را می‌دهم که هرکس درخواست تحویل خانه تاریخی داشته باشد می‌تواند به شهرداری اطلاع دهد و ما نیز سریعا وارد مسیر برای تبدیل آن خواهیم شد. شهردار اصفهان ادامه می دهد: شهرداری هیچ گاه در فکر تصدیگری در بخش گردشگری نیست و ما تنها با انگیزه کمک و یاری به این موضوع ورود می‌کنیم. در این بخش هرگز فکر درآمدزایی مطرح نیست.
اما محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری استان اصفهان آمار یک هزار خانه های تاریخی موجود در اصفهان را تایید نمی کند. وی می گوید: در خصوص خانه های تاریخی موجود در اصفهان خیلی نباید به آمار اکتفا کرد.
سوال اینجاست که واقعا چه کسی این تعداد خانه را شمارش کرده است و چه کسی می داند مکان فیزیکی این خانه ها در کدامین نقاط استان اصفهان خواهند بود؟ این در حالی است که به نظر می رسد، بسیاری از این خانه ها تخریب و یقینا آمار آن به تعداد یک هزار نخواهد رسید. یار محمدیان، تصریح می کند: در اصفهان 25 تا 30 خانه شناسایی شده است که امکان مرمت و استفاده از آنها وجود دارد که از این تعداد 10 تا 15 خانه متعلق به میراث فرهنگی و تعداد زیادی دارای مالک خصوصی است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه می دهد: البته خوشبختانه صندوق احیا کمک های بسیاری خوبی برای خرید خانه های دارای مالک خصوصی به ما داده است و حتی سرمایه گذار برخی از این خانه ها نیز شناسایی شده اند، اما هنوز مرحله مرمت آنها آغاز نشده است.
یارمحمدیان، می افزاید: برخی از این خانه ها به عنوان فرصت سرمایه گذاری در سایت میراث فرهنگی اصفهان معرفی شده است و هرکس علاقه مند است می تواند، از طریق سایت برای سرمایه گذاری اقدام نماید.
مناقشه خانه های تاریخی اصفهان زمانی شدت بیشتری پیدا می کند که پای اعضای شورای شهر اصفهان نیز به این موضوع باز می شود؛ ابوالفضل قربانی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در اولین جلسه علنی شورای اسلامی در تذکری به میراث فرهنگی درخواست کرد تا این سازمان تکلیف خانه های تاریخی را روشن کند.
وی در این خصوص گفت: ضوابط و قوانینی که میراث فرهنگی برای خانه های تاریخی وضع کرده است موجب اعتراض شدید مردم شده است. چرا که متأسفانه این مکان‌ها محل انبار، جایگاه معتادان و یا تجمع زباله های شهری گردیده است. برخی از این خانه ها در گلوگاه های محلات هستند و محله را قفل کرده اند و مالکان این خانه‌ها هم نمی‌توانند ملک خود را به فروش برسانند.
وی تاکید می کند: سازمان میراث فرهنگی در خصوص این خانه ها باید شفاف عمل کند و اگر قرار است آن‌ها را حفظ کند، بخرد و نگهداری کند و یا اینکه هزینه نگهداری را به مالک بدهد و یا اینکه از مشارکت بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری استفاده کند.

سخنان این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص خانه های تاریخی، مناقشه خانه های تاریخی اصفهان را دو چندان کرده و از تخریب این خانه ها یا خرید آنها توسط میراث فرهنگی صحبت به میان آورد. اتفاقی که با میزان بودجه های میراث فرهنگی قطعا هم خوانی ندارد و این اتفاق به هیچ عنوان نخواهد افتاد.
در همین زمینه مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد: به هیچ عنوان اجازه تخریب خانه های تاریخی اصفهان را نمی‌دهیم و سازمان میراث فرهنگی هیچ منعی برای فروش یا بهره برداری از این خانه‌ها ایجاد نکرده است.
وی می افزاید: جالب است بدانید که حتی امروز برخی از خانه های تاریخی توسط بخش خصوصی مرمت و استفاده می‌شود و حتی می‌توانند برای خانه های تاریخی کاربری جدید بدون تخریب خانه تعریف کنند.
فریدون الهیاری ادامه می دهد: نظر شهرداری بر این است که میراث فرهنگی خانه های تاریخی را خریداری کند که چنین چیزی نه امکان پذیر و نه معقول است. بلکه میراث فرهنگی باید کاربری درست برای این خانه‌ها تعریف و نسبت به واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی اقدام کند. وی تاکید کرد: همه باید کمک کنند تا زمینه فرهنگی و گردشگری شهر طوری تبیین شود که سرمایه گذاران برای توسعه گردشگری اقدام کنند و شورای شهر نیز باید در این زمینه کمک کننده باشند.
به گزارش اقتصاد بازار، در زمانی که ورود گردشگران به کشور و به خصوص اصفهان تسهیل شده است و باید امکان اقامت برای گردشگران خارجی به خوبی فراهم باشد. بی شک استفاده از خانه های تاریخی که می تواند یک طرح از بوم گردی در شهر اصفهان هم باشد کاری درست و به جا است. پس هرچه سریعتر باید چنین مناقشه هایی حل و فصل شود و هر تعداد خانه تاریخی که موجود است مورد استفاده قرار گیرد چراکه این خانه ها نه تنها محل اقامت یک گردشگر خارجی می توانند باشند؛ یقینا می توان، به وسیله این خانه ها زندگی مردم اصفهان قدیم را به یک گردشگر نشان داد.