اقتصاد بازار: مثل اینکه کم کم قرار است زمستان هنر در اصفهان جای خود را به بهار بدهد، انگار فصل خزان هنر در پایتخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی می خواهد کوله بارش را ببندد تا بالاخره درختان گوهر بار هنر این شهر جوانه بزنند.
گمان کنم سال 95 سال نو و تازه ای برای فرهنگ و هنر این دیار است. خبر افزایش فروش بلیط سینماها و قول های مقامات مسئول شهر گنبدهای فیروزه ای برای ساخت سینما در این شهر جان تازه ای به وضعیت هنری و سینمایی اصفهان داده است. البته سینماهای اصفهان هنوز تعدادشان به نصف سینماهای دهه های پیش نرسیده و کماکان هنرمندان این شهر رو به افول اند و شاید هنوز از آن اصفهانی که پس از تهران در سال های پیش در ایران و سینمای آن یکه تازی می کرد و از هنرستان هنرهای زیبایش مدام نخبگان هنر را به کشور عرضه می کرد امروز خبری نباشد و شاید اثری از کانون های تئاتر و سینمای این شهر که روزگارانی آرزوی بازیگران بزرگ سینما بوده که در آنها عضو باشند و دوستداران این کانون ها خبری نباشد، اما انگار سال 95 برای سینما در اصفهان سالی جدید است. مثل اینکه امسال قرار نیست از فروش کم بلیط صحبت کنیم، مثل اینکه امسال قرار نیست از تخریب سینما حرف بزنیم، بلکه امسال قرار است از فروش چند برابری و ساخت چندین پردیس سینمایی صحبت کنیم.
زمانی که رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه و فناوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فروش 7 برابری سینماهای اصفهان در نوروز 95 خبر می دهد و می گوید: در حوزه فیلم و سینما در اصفهان اتفاقات خوبی پیش رو داریم.
یعنی قرار است هنر هفتم در اصفهان روزگاری دیگر را سپری کند، اما نباید از این مسئله به سادگی بگذریم که اتفاقات خوب سینمایی نباید فقط به کلانشهر اصفهان معطوف شود و باید این جمله معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که گفت: از 23 شهرستان اصفهان فقط 11 شهرستان سینما دارند را آویز گوش کنیم و به دنبال 12 شهرستان دیگر که از داشتن سینما محروم اند بگردیم و از مشکلات آنها با خبر شویم.
خوشحالی ما در خصوص سینما و سینما داری هنگامی قوت گرفت که رسول زرگرپور استاندار اصفهان از ساخت پنج سینمای جدید در اصفهان خبرداد و گفت: ما از هنر به عنوان یکی از محورهای توسعه اصفهان غافل بودیم چرا که اصفهان خاستگاه هنر و هنرمندان است و این سخن گردشگران قرن‌های ۶ و ۷ در نگاشته‌ها و خاطرات‌شان است پس باید به سرعت هنر را محور توسعه اصفهان کنیم. وی با بیان اینکه در بازدید از مرکز سینمای تجربی در مجموعه فرشچیان اسنادی مشاهده کردم که نشان می دهد اغلب هنرمندان درجه یک کشوری، گرچه شاید لهجه اصفهانی ندارند اما اصفهانی هستند و آنها نیز خواهان اهمیت بیشتر به مقوله هنر در این استان هستند، خاطرنشان کرد: برای ایجاد مراکز فرهنگی هنری بیشتر در شهر اصفهان اعلام آمادگی می کنم و شهرداری و شورای شهر نیز بر این امر راغب هستند.
مهدی جمالی نژاد نیز به عنوان مدیر ارشد شهر اصفهان به شدت به فرهنگ و هنر علاقه نشان داده و اصلا از سال 95 به عنوان سال فرهنگ و هنر یاد کرده است. او در خصوص ساخت سالن تئاتر و سینما در اصفهان خبرهای خوشی دارد و می گوید: دو پردیس سینمایی در دستور کار شهرداری است و قرار است که با همکاری شهرداری پردیس سینمایی ساحل و خانواده به مردم اصفهان تا پایان سال تحویل شود یعنی در واقع اصفهان پس از تهران بیشترین تعداد پردیس سینمایی را خواهد داشت و بزرگترین پردیس سینمایی ایران نیز در اصفهان ساخته خواهد شد.
جمالی نژاد، اما برای اهالی تئاتر نیز خبر داشت و گفت: رایزنی ها برای ساخت تئاتر شهر آغاز شده و پیشنهاد ما این بوده که در کناره یکی از اتوبان های کنار گذر اصفهان تئاتر شهر اصفهان جانمایی تا ساخت آن آغاز شود.
رئیس حوزه هنری اصفهان نیز در این زمینه می گوید: از استاندار اصفهان خواهشمندم در زمینه سینماهای ۲۲ بهمن، اندیشه و ایران نیز از ما حمایت کنند تا با واگذاری به حوزه هنری هرچه سریع‌تر احیا شده و اتفاقات خوبی در این راستا رقم بخورد.
سیدین نیا با اشاره به امکان تبدیل سینما ۲۲ بهمن به سالن تئاتر شهر تصریح کرد: سینما ۲۲ بهمن با مساحت حدود یک هزار و ۸۳۶ متر حدود ۲۵ سال است که به حال خود رها شده و در جلوی آن نیز پاساژی قرار دارد که شهرداری ان را خریده و در مجموع بیش از سه هزار متر زمین را تشکیل می‌دهد و برای رفع نگرانی دوستان درباره سالن تئاتر برای اصفهان این زمین می‌تواند برای ایجاد تئاتر شهر مورد استفاده باشد و البته این امکان تاکنون میان شهرداری و حوزه هنری در حد گفت‌وگو بوده است. وی خاطرنشان کرد: البته امیدواریم باتوجه رویکرد جدید شهرداری مشکل تئاتر شهر با ایجاد پردیس سینما خانواده و ساحل و ۲۲ بهمن تا حدود زیادی رفع شود و سینماهای ایران و اندیشه نیز به مجموعه سینماهای اصفهان اضافه شود که در این صورت اصفهان از نظر سینمایی بسیار پیشرفت خواهد کرد.
توصیف اوضاع روبه سامان سینمایی اصفهان از آن جهت مهم است که تا همین چند وقت پیش دقیقا همین حوالی ماه های سال قبل سینمای اصفهان کمرنگترین حالت از یک هنر را داشت. جایی که در آن سینماها یکی پس از دیگری تعطیل و واگذار می شدند تا جایی که سینماهای اصفهان فقط به 5 سینما رسید در حالی که روزگاری در این شهر نزدیک به 20 سینما فعال بوده و هر شب جمعیت عظیمی را پذیرایی می کردند. هنرمندان سینمایی این شهر کوله بار خود را بسته و به تهران کوچ می کردند و مدام مدیران سینماهای اصفهان از نبود فروش در گیشه های این شهر گلایه داشتند، اما امسال وضع فرق می کند، امسال پردیس های سینمایی در نوبت ساختند و فروش طبق آنچه آمار می گوید در اصفهان 7 برابر سال قبل بوده است.
حال فقط باید امیدوار بود امیدوار به اینکه مَثل قدیمی ها" سالی که نکوست از بهارش پیداست" در زمینه هنر اصفهان به وقوع بپیوندد و قول های مسئولان در خصوص ساخت سینما و پردیس سینمایی فراموش نشود.
چراکه به قول رئیس امور فرهنگ و گردشگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اصفهان شهری است که علم، ادب، فرهنگ، معرفت، بصیرت و هنر را با یکدیگر آمیخته است و بهره‌گیری از ظرافت و لطافت در تاریخ و میراث فرهنگی کشور آثار گران‌بهایی در این شهر به یادگار گذاشته است و افتتاح سینما سمبل و نمادی از اعتلای فرهنگ است و ما شاهد بالندگی فرهنگ و هنر در شهر اصفهان هستیم.