اقتصاد بازار: مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه گل و گیاه و پرندگان و ماهیان زینتی حمایت از تولیدات و تولیدکنندگان داخلی و همچنین افزایش کیفیت محصولات و تولیدات داخی است.
اصغر کشاورز راد در خصوص پنجمین نمایشگاه گل و گیاه و ماهیان و پرندگان زینتی، اظهار کرد: شرکت های حاضر در نمایشگاه امسال در زمینه های گل و گیاه آپارتمانی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، گل آرایی، درختچه های تزئینی، انواع خاک، کود، سم و بذر، ماهی ها و پرندگان تزئینی و تجهیزات گلخانه ای به نمایش محصولات و خدمات خود می پردازند.
وی با اشاره به حمایت شهرداری اصفهان از تولیدکنندگان داخلی بیان کرد: هدف از برگزاری این گونه نمایشگاه ها حمایت از تولیدات و تولیدکنندگان داخلی و همچنین افزایش کیفیت محصولات و تولیدات داخی است که در این راستا سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با راه اندازی بازارهای گل و گیاه و ماهی های زینتی و بازار گیاهان داروئی و برگزاری جشنواره ها و همایش های متعدد سعی کرده در این زمینه گام بردارد.
مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان
ادامه داد: یکی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه ایجاد شور و نشاط در میان شهروندان و افزایش فرهنگ استفاده از گل طبیعی و آشنایی بیشتر با گیاهان داروئی و خواص و اثرات آن می باشد.
وی اظهار کرد: در این نمایشگاه بیش از 2500 متر مربع فضای نمایشگاهی به بهره برداران بازارهای گل و گیاه و گیاهان داروئی شهرداری اصفهان اختصاص یافته است که تفکیک کامل سالن ها بر اساس موضوعات، اضافه شدن پرندگان تزئینی به نمایشگاه و اضافه شدن بیش از یک سالن به متراژ نمایشگاه از تفاوت های شاخص این دوره می باشد.
کشاورز تصریح کرد: تولید و فروش پرندگان زینتی، علاقه‌مندان زیادی دارد که با اضافه‌شدن این بخش برای نخستین‌بار در کشور به نمایشگاه گل و گیاه اصفهان، زیرگروه‌های برگزاری این نوع نمایشگاه تکمیل می‌شود.
وی اظهار کرد: هم‌اینک نمایش و فروش پرندگان زینتی در کشور جنبه غیررسمی داشته و در بسیاری موارد شکل غیرقانونی به خود گرفته درحالی‌که با بها دادن به علاقه بخش زیادی از مردم به بحث پرندگان زینتی و ساماندهی به آن از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و ایجاد بازار با رعایت موازین و مقررات مربوطه می‌توان از قاچاق پرندگان جلوگیری کرد و معضلات ناشی از آن را کاهش داد.
مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری تصریح کرد: در مدت 6 روز برگزاری نمایشگاه گل و گیاه اصفهان سه همایش با موضوعات نحوه برخورد و استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برپا خواهد شد.
وی افزود: بر این اساس همایش"فرصت ها و تهدیدهای سلامت از نگاه طب سنتی" با ارایه دکتر مهدی فهیمی، رییس موسسه بین المللی طب سنتی ایرانیان ماد در ساعت 18 روز دوم برگزاری نمایشگاه و همایش "شناخت گیاهان دارویی دارای جنبه تجاری و خواص آنها" در ساعت 18 روز سوم اردیبهشت با حضور دکتر زینلی، رییس انجمن گیاهان دارویی ایران (شاخه اصفهان) و همایش "استراتژی توسعه گیاهان دارویی در ایران" در ساعت 17 روز پنجم نمایشگاه مورخ پنجم اردیبهشت توسط دکتر خیراندیش رییس انجمن تحقیقات حجامت ایران در محل سالن همایش های نمایشگاه های استان برنامه ریزی شده است.
کشاورز راد خاطرنشان کرد: این نمایشگاه نتیجه چهار سال همکاری سازمان میادین و شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان است که در سه بخش گل و گیاهان زینتی، ماهیان تزیینی و گیاهان دارویی برگزار شده است.
کشاورز راد از تفاوتهای برجسته این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه های برگزار شده در زمینه گل و گیاه را در تخصصی بودن نمایشگاه، دعوت از اساتید برجسته دانشگاهی، خبرگان صنف گل و گیاه و ماهیان تزیینی و گیاهان داروئی و مسوولین دستگاه های مرتبط و نیز تولیدکنندگان برترو همچنین برگزاری مسابقه بزرگ گل و گیاهان دارویی در میان تولید کنندگان دانست و گفت: از این طریق تلاش شده است این نمایشگاه از یک نمایشگاه معمولی به سمت تخصصی تر شدن پیش رود و خوشبختانه این نمایشگاه در چهار سال اخیر اثرات عمیقی بر کار تولیدکنندگان این صنف داشته است.
وی با اشاره به اقدامات مؤثر بازار گل و گیاه اصفهان در جهت ارتقای این بخش گفت: برگزاری 21 جشنواره گل و گیاه توسط این بازار در استان اصفهان از جمله مهم ترین این اقدامات بوده است.
مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه ها و جشنواره ها استفاده از گل و گیاه را در شهر اصفهان چهار برابر کرده و از طریق این افزایش تقاضا، تولیدکننده به افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات خود دلگرم می شود و نیز اشتغال زایی این بخش افزایش می یابد.
وی با تأکید بر اینکه اصفهان اولین بازار گیاهان دارویی در کشور را دارد، گفت: اتفاقی که در دل این بازار افتاده است برگزاری 11 جشنواره تخصصی گیاهان دارویی است که موجب توسعه فرهنگ مصرف گیاهان دارویی شده است.
کشاورز با اشاره به کمک های سازمان های مختلف در توسعه پرورش ماهیان زینتی نیز بیان کرد: سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان از سه سال گذشته با در اختیار گذاشتن فضایی برای عرضه تولیدات فعالان بخش ماهیان تزیینی سعی در حمایت از این افراد داشته و اکنون بسیاری از این فعالان به خودباوری رسیده و اقدام به تولید گونه های خاصی کردند که زمانی وارداتی بود.
وی یادآور شد: بسیاری از تولیدکنندگان ماهیان زینتی در اصفهان هم اینک به افق های صادراتی چشم دارند. همچنین برگزاری جشنواره و نمایشگاه های گل و گیاه موجب ارتباط نزدیک تر بین تولیدکننده و مصرف کننده و اصحاب رسانه و خبرگان این صنف می شود و نیز هم افزایی و همکاری بین این افراد و سایر نهادهای خدمات رسان را به وجود می آورد.
گفتنی است پنجمین نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی و فضای سبز شهری و ماهیان- پرندگان تزیینی از اول تا ششم اردیبهشت و از ساعت 15 تا 22 در محل برگزاری نمایشگاه های استان اصفهان در کنار پل شهرستان میزبان متخصصان و عموم علاقه مندان است.