اقتصاد بازار: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به لزوم هماهنگی بین دستگاهی در اجرای اسناد بالادستی مرتبط با توسعه پایدار، گفت: در راستای یکپارچگی میان طرح‌ها با اسناد بالادستی دبیرخانه توسعه پایدار شهری در اصفهان تشکیل می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار محمد شکرچی‌زاده ظهر امروز در سمینار مشترک ایران و آلمان با عنوان «توسعه پایدار شهری اصفهان» با اشاره به موضوع توسعه پایدار در هشت سند بالادستی اظهار داشت: برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور، اصل 50 قانون اساسی، سیاست‌های کلی محیط زیست، چشم انداز بیست ساله، سیاست‌های کلی آمایش سرزمینی، ضوابط ملی آمایش سرزمینی و سیاست‌های کلی ابلاغی در شهرسازی از جمله اسناد بالادستی است که در آن موضوع توسعه پایدار مطرح شده است.
وی افزود: سلامت محیط سکونت، حفظ محیط زیست، کنترل آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی سبز، ارتقاء فناوری، بهره‌مندی از محیط زیست مطلوب، توجه به یک پارچگی ملی و سرزمینی، پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه و کاهش تمرکز و تراکم جمعیت از مراکز شهرهای بزرگ به ویژه تهران و اصفهان از جمله موضوعات عمده‌ای بوده که در اسناد بالادستی مطرح شده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به لزوم حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در سال‌های اخیر در برنامه توسعه مورد توجه در شهرهای بزرگ قرار گرفته است، برای اجرای این سیاست‌ها و برنامه‌ها هماهنگی جدی بین سازمانی لازم است همچنین باید از فناوری‌های نوین در اجرای سیاست‌ها استفاده شود.
به گفته وی، مطابق با اصل 50 قانون اساسی در راستای سیاست‌های کلی محیط زیست که در سال 1394 مصوب شد، فعالیت‌های اقتصادی مخرب و بدون در نظر گرفتن محیط زیست ممنوع اعلام شده است.
وی گفت: کاهش مصرف انرژی، طراحی و معماری، مصالح نوین، برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی، تشکیل کمیته انرژی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان و حمل و نقل از جمله اقدامات و موضوعاتی است که در راستای توسعه پایدار در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار دارد.
شکرچی‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد شده تا برای ایجاد یکپارچگی میان طرح‌ها با اسناد بالادستی و با هماهنگی کامل با شورای عالی شهرسازی، دبیرخانه توسعه پایدار شهری در اصفهان تشکیل شود که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این سمینار، اظهار داشت: نشست‌ها و سمینارهای تخصصی و مشترک و استفاده از تجارب جهانی باید تدوام داشته باشد.
حجت الله غلامی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این سمینار سرآغازی برای اجرای طرح توسعه پایداری شهری در اصفهان باشد، افزود: اصفهان از تمام ابعاد بی نظیر است بنابراین باید نقش آنها در توسعه پایدار شهری مشخص شود به طور مثال باید نقش زاینده رود را در توسعه شهری مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه برای توسعه پایدار شهری تدوین چشم انداز ضروری است، تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار شهری باید عوامل مورد نیاز را در نظر بگیریم و به سمت آنها حرکت کنیم.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، باید تقویت همکاری درون بخشی، میان بخشی و مشارکت های مردمی در دستور کار قرار گرفته شود.