اقتصاد بازار: دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از بررسی لایحه منابع مالی پایدار توسعه شهری در دولت خبر داد و گفت: برای توسعه پایدار شهر اصفهان لازم است تا اقدامات یکپارچه‌ای صورت پذیرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، پیروز حناچی ظهر امروز در سمینار مشترک ایران و آلمان با عنوان توسعه پایدار شهری اصفهان، با اشاره به اینکه شهر اصفهان در گذشته با طبیعت انطباق داشت و بافت تاریخی آن بر اساس ویژگی‌های محیطی ساخته شده است، افزود: خانه‌های کویری در مناطق کویری ایران نمونه‌ای بسیار گویا از سازگاری معماری با طبیعت است که در شرایط سخت کویر مردم به خوبی در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که نیاز به خنک کننده‌ای نداشتند.
وی مسجد کهنه (جامع) اصفهان را دایره المعارف معماری ایران دانست و گفت:هر یک از حاکمان تلاش کردند که در زمان پادشاهی، از خود نمادی را به یادگار بگذارند به همین دلیل می‌توان آثار دوره‌های مختلف را در این مسجد مشاهده کرد.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کبوترخانه‌های اصفهان مصداق کامل استفاده از طبیعت و تولید کود طبیعی و احترام به طبیعت بود، بیان داشت: مردم در دوره‌ای که نفت نبود به راحتی و بدون آلودگی محیط زیست زندگی می‌کردند.
به گفته وی، عصارخانه‌های اصفهان، نمونه‌ای از آثار خلاقانه معماران اصفهانی است که به ذهنی فعال این آثار را خلق کردند.
حناچی گفت: تعداد آثار شگفت انگیز معماری ایران زیاد است به همین علت، قدر آن را نمی‌دانیم، در گذشته فواره‌ای در میدان نقش جهان وجود داشت که به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که آب در میدان با ارتقاع زیاد فوران کند.
وی با اشاره به وضعیت کنونی شهر اصفهان، گفت: شهر اصفهان وضعیت خوبی ندارد، در جاهایی که به شهر توجه شده موفق بوده‌ایم اما در برخی موارد از مسائل مرتبط با توسعه پایدار غفلت کرده‌ایم، در برخی از مقاطع زمانی در اصفهان تلاش شد تا هر صنعتی به این استان بیاید و انباشته شدن صنایع در اطراف شهر اصفهان آلودگی هوا را فراهم آورده است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: در این دوره زمانی، بیش از آن که به مزیت‌های منطقه‌ای شهر اصفهان توجه شود، به صنعت توجه شد و فرصت‌های شهر اصفهان را از بین برد چراکه در آن زمان مزیت شهر اصفهان صنعت نبود.
وی با اشاره به بررسی لایحه منابع مالی پایدار توسعه شهری در دولت، بیان کرد: چنانچه این لایحه از سوی دولت به مجلس برود و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد می‌توان مانع از تبدیل شدن فرصت‌ها به تهدید در عرصه توسعه پایدار شهری شد.
حناچی با اشاره به تغییرات ناهمگون شهر اصفهان افزود: برای توسعه پایدار شهر اصفهان لازم است تا اقدامات یکپارچه‌ای صورت پذیرد، در گذشته مکان دانشگاه‌ها، فرودگاه و ... شهر اصفهان تعیین شده بود اما جایگاه صنعت به درستی مشخص نبود و این موضوع مشکلاتی را برای شهر اصفهان پدید آورده است.
وی با اشاره به ضرورت گسترش و تعمیق روابط ایران و آلمان در حوزه راه و شهرسازی گفت: لایه اقتصادی شهر اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از تجارب بین‌الملی موضوع توسعه پایدار شهر اصفهان به درستی انجام شود.