اقتصاد بازار: شهردار اصفهان گفت: طی سال‌های گذشته تنها اقدامات مسکُن گونه برای حل معضلات شهری در نظر گرفته شده در حالیکه با این راهکار نمی‌توان زخم‌های شهر درمان کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، مهدی جمالی‌نژاد در سمینار مشترک ایران و آلمان در حوزه توسعه پایدار شهری با اشاره به شکوه و عظمت شهر اصفهان، اظهار کرد: هر چه از عظمت این شهر بگوییم کافی نیست، چرا که زبان از گفتن، گوش از شنیدن و قلم از نوشتن آن خسته نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه اصفهان در 300 سال گذشته و در دوران‌های آل‌بویه، سلجوقیه و صفویه پایتخت کشور پهناور ایران بوده است، اضافه کرد: این شهر همچنان شخصیت پایتختی خود را حفظ کرده و برای مانا بودن این شخصیت باید توسعه پایدار شهری در اصفهان تحقق یابد.
شهردار اصفهان رها کردن علت و چسبیدن به معلول‌ها را دلیل عدم رسیدن شهر اصفهان به توسعه پایدار عنوان کرد و ابراز داشت: باید توجه داشت که بیماری سندروم کلانشهری، اصفهان را همچون دیگر شهرهای کشور درنوردیده و این امر عدم تحقق برنامه‌های چشم‌انداز شهری و در نهایت ناکامی در اجرای درست پروژه‌ها و عدم تحقق برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت را برای مدیران شهری به همراه داشته است.
وی آشفتگی سیما و منظر شهری، رشد مهاجرت، حاشیه‌نشینی، آلودگی هوا، آب و خاک، رشد نامتوازن و ... را نتیجه بیماری سندروم کلانشهری در اصفهان دانست و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تنها اقدامات مسکن‌گونه در این زمینه انجام شده و با این راهکار نمی‌توان زخم‌های شهر درمان کرد.
جمالی‌نژاد تعریف و اجرای سیستم‌گونه نظام شهری را راهکار حل معضلات کلانشهرها عنوان کرد و گفت: تجویز نظام شهری سالم باید در کشور صورت گیرد و برای توسعه پایدار شهری فقط شهرداران مسئول نیستند و مدیران فرادستی نیز باید به این امر توجه داشته باشند.
وی تجسم فضای اقتصاد سیاسی و نحوه مدیریت سرزمین در کشور را تعریف نظام شهری عنوان کرد و افزود: باید توجه داشت که در استان اصفهان با وجود 107 شهر و یک‌هزار و 833 روستا و سکونتگاه، بیش از نیمی از جمعیت چهار میلیون و 800 هزار نفری استان اصفهان در شهر اصفهان زندگی می‌کنند.
شهردار اصفهان ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از شهرها و روستاهای نقاط مختلف استان اصفهان در حال خالی شدن از سکنه هستند و این امر را باید علت‌یابی کرد.
وی با بیان اینکه پیش از سال 1300، نظام شهری در کشور بسیار متعادل بوده و سیستم کهکشانی بر آن حاکم بوده است، تصریح کرد: این سیستم از این پس دچار تغییر شد و امروز به سیستم زنجیره‌ای تبدیل شده که کار را بسیار مشکل کرده است.
جمالی‌نژاد با تاکید بر اینکه نظام شهری ایران تا قبل از قرن حاضر بسیار متعادل بوده است، اضافه کرد: در قرن حاضر نظام شهری از نظم به بی‌نظمی و از تعادل به بی‌تعادلی رسیده است.
وی تمرکز خدمات در کلانشهرها را عامل اصلی عدم تحقق توسعه پایدار شهری دانست و ادامه داد: گر بخواهیم سیستم متعادل و توزیع متوازن جمعیت را در کلانشهرها داشته باشیم باید به سیاست‌های تعریف شده از سوی رهبر معظم انقلاب به صورت کامل عمل کنیم و این در حالی است که مسئولان تنها به یک بند از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاست افزایش جمعیت توجه دارند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه چنانچه نظام شهری ما بیمار باشد، اقدامات عمرانی توسعه پایدار انجام نمی‌شود، تصریح کرد: از این رو توزیع عادلانه خدمات در روستاها، شهرهای کوچک، میانی و بزرگ باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم سیاست‌های آمایش سرزمین و متعادل‌سازی نظام شهری را در راستای تمرکززدایی اداری و دولتی داشته باشیم و در نهایت شهرهای پایدار را رقم بزنیم، ادامه داد: این امر مستلزم همراهی و همکاری دستگاه‌های دولتی است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه توزیع متوازن صنایع به نفع شهرهای میانی و کوچک باید مورد توجه باشد، افزود: باید توجه داشت که این اقدام باید توسط نهادهای دولتی ریل‌گذاری شود و این در حالی است که در کلانشهرهایی مانند اصفهان توسعه سطح و ارتفاع در شهرها مورد انتقاد است و این در حالی است که برای تحقق این امر در شهری مانند اصفهان همراهی دیگر نهادها بسیار کم است.