ندا جعفري  در اعتماد نوشت: به گفته كارشناسان اين حوزه مهم‌ترين دليلي كه باعث توقف توليديك خودرو مي‌شود، قديمي شدن پلتفرم و طراحي آن است، به‌طوري كه اگر خودرويي ديگر امكان رعايت استانداردهاي روز ايمني و زيست محيطي را نداشته باشد و شكل و شمايلش نتواند خريداران را جذب كند و براي مديران خودروساز هم سودآوري لازم را نداشته باشد توليد آن متوقف مي‌شود. البته توقف توليد خودرو در كشورهاي پيشرفته و داراي بازار آزاد معمولا به سرعت اتفاق مي‌افتد اما اوضاع در صنعت خودروي ايران متفاوت است و به دليل حمايت‌هاي دولتي و بازار انحصاري و عدم توانايي فني، مدت زمان زيادي طول مي‌كشد تا توليد يك خودرو ملي توليدي يا مونتاژي چيني و فرانسوي متوقف شود.
با اعلام خبر توقف توليد پژو ۲۰۶ كه يكي از محصولات پرطرفدار شركت ايران خودرو است بازار واكنش خود را به اين موضوع نشان داد و اين خودرو شاهد افزايش قيمت شد. به‌طوري كه قيمت پژو ۲۰۷ اتوماتيك به۹۰۰ ميليون تومان و قيمت پژو ۲۰۶ تيپ دو به ۴۸۳ ميليون تومان رسيد. 


پيكان تا 40 سال و پرايد تا 30 سال  در ايران توليد مي‌شد 
محمدرضا نجفي‌منش، رييس انجمن صنايع همگن نيرومحركه و قطعه‌سازان در واكنش به توقف توليد پژو 206 از سوي گروه خودروسازي ايران‌خودرو به «اعتماد» گفت: در دنيا اين‌گونه است كه يك خودرو نبايد بيشتر از 10 سال توليد شود اما علت اينكه مدت زمان توليد پژو 206 در كشور به بيش از 20 سال رسيد عدم نوآوري و درخواست بازار براي توليد اين خودرو بود.
اين كارشناس صنعت خودرو با اشاره به مدت زمان توليد برخي خودروها نظير پيكان در ايران گفت: توليد پيكان در كشور حدود 40 سال انجام شد يا مدت زمان توليد پرايد در ايران حدود 30 سال بود اين درحالي است كه در كشورهاي ديگر مدت زمان توليد يك خودرو بين 5 تا 10 سال است. نجفي‌منش در پاسخ به اين پرسش كه توقف توليد يك خودرو چه ميزان به سود مصرف‌كننده يا به نفع خودروسازان است، تصريح كرد: توقف توليد يك محصول و ارايه محصول جديد بيشتر به نفع مصرف‌كننده است اما چندان نفعي براي خودروساز ندارد و توليد قبل براي خودروساز به‌صرفه‌تر است.


توليد خودروي اقتصادي نبايد  به زيان خودروساز تمام شود
اين كارشناس صنعت خودرو در ادامه درخصوص توليد خودروهاي اقتصادي افزود: پيش از اين قيمت خودرو در ايران به دليل قيمت‌گذاري دستوري پايين نگه داشته مي‌شد به عنوان نمونه خودروي پرايدي كه بايد چند سال قبل 6 هزار دلار قيمت‌گذاري مي‌شد در محدوده 1200 دلار نرخ‌گذاري شده بود كه همين سياست‌گذاري‌ها در بخش قيمت‌گذاري باعث ضرر و زيان 120 هزار ميليارد توماني خودروسازان شده بود.
نجفي‌منش با بيان اينكه قيمت خودرو بايد منطقي باشد گفت: تعيين قيمت‌ها بايد به صورتي باشد كه خودروساز ضرر نكند و مصرف‌كننده هم از خريد آن رضايت داشته باشد آن زمان مي‌توان به توليد خودروهاي جايگزين براي خودروهاي ارزان‌قيمت در كشور اقدام كرد.


تامين قطعات يدكي خودروهاي  از رده خارج تا 10 سال ادامه دارد
اين كارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اين پرسش كه چرا خودروهايي كه ديگر توليد نمي‌شوند همچنان در بازار خريد و فروش مي‌شوند و اسقاط نمي‌شوند خاطرنشان كرد: زماني كه خودرويي توليد نمي‌شود به اين معني است كه از رده خارج شده است، اين خريد و فروش‌ها هم در مورد خودروهايي كه ديگر توليد نمي‌شوند هم از سوي كارخانه ديگر انجام نمي‌شود و مردم در بازار اين خودروها را خريد و فروش مي‌كنند و نمي‌توان در اين حوزه هم وارد شد كه آنها خريد و فروش نكنند اما مي‌توان قانوني تعيين كرد كه در صورت نداشتن معاينه فني اين مدل خودروها اجازه تردد در شهر را نداشته باشند.
او در مورد زنجيره تامين قطعات خودروهايي كه توليدات‌شان متوقف مي‌شوند نيز گفت: تا 10 سال خودروساز موظف به تامين قطعات يدكي خودرويي است كه ديگر توليد نمي‌شود و مصرف‌كنندگان هم بايد از فروشگاه‌هاي زير مجموعه خودروسازان كه نمايندگي‌هاي رسمي هستند قطعات را خريداري كنند تا با قطعات تقلبي مواجه نشوند.


استانداردهاي توليد خودرو در دنيا  به تدريج سخت‌گيرانه‌تر مي‌شوند
ابوالفضل خلخالي، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودروي دانشگاه علم و صنعت نيز در مورد توقف توليد پژو 206 به «اعتماد» گفت: استانداردهاي توليد خودرو در دنيا به تدريج سخت‌گيرانه‌تر مي‌شوند و از استانداردهاي ايمني گرفته تا مصرف سوخت و آلاينده‌ها و... را در برمي‌گيرد و طبيعي است كه تعدادي از محصولاتي كه قبل از اين توليد مي‌شدند ديگر نتوانند ادامه حيات دهند و خودروي پژو 206 هم از اين دست از محصولات است كه با توجه به استانداردهاي 85گانه‌اي كه در كشور وجود دارد اين محصول هم دير يا زود بايد از رده توليد خارج مي‌شد.
خلخالي با بيان اينكه محصولات جايگزين براي اين خودروهايي كه توليدات‌شان متوقف مي‌شوند از سوي خودروساز درنظر گرفته مي‌شود، افزود: گروه صنعتي ايران‌خودرو، پژو 207 را براي جايگزيني اين خودرو درنظر گرفته است و توقف توليد پژو 206 هم به معني توسعه اين صنعت است. اين كارشناس خودرو در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توقف توليد پرايد، سايپا توانست جايگزين مناسبي براي اين خودرو به بازار عرضه كند نيز گفت: قرار است يك خودروي اقتصادي تا نيمه دوم سال 1402 به بازار عرضه شود كه مي‌تواند به لحاظ قيمت و ساير پارامترها مشابه مناسبي براي پرايد باشد ضمن آنكه به لحاظ استانداردها و پارامترهاي كيفي خودروي مدرني نيز محسوب مي‌شود.