اقتصاد بازار: سفیر ارمنستان به ضعف روابط تجاری و بازرگانی ایران و ارمنستان اشاره کرد و گفت: در حوزه تجاری و بازرگانی اقدام خوبی بین دو کشور صورت نگرفته و باید روابط تجاری تقویت شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، آرتاشس تومانیان پیش از ظهر یکشنبه در دیدار با شهردار اصفهان با اشاره به اینکه امروز برای چندمین بار به شهر اصفهان سفر کرده‌ام، اظهار داشت: با بسیاری از جاذبه‌های شهر و استان اصفهان آشنایی دارم و از این رو برنامه‌ریزی برای توسعه ارتباط با شهر اصفهان در قالب چارچوب کمیسیون مشترک در سفارت ارمنستان در حال انجام است.

وی با اشاره به تاریخ هزاران ساله ارمنستان بیان داشت: این کشور در زمان‌های مختلف دارای حکومت‌های متفاوتی بوده است و صدها سال نیز فاقد حکوکت بوده و به مدت ۲۵ سال است که جمهوری ارمنستان ایجاد شده است.

سفیر ارمنستان با اشاره به اینکه جمهوری ارمنستان حکومتی نو پا است، اضافه کرد: از این رو رابطه با جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه روابط سیاسی ایران و ارمنستان در سطح بالایی بوده است، ادامه داد: ایران یکی از کشورهای همسایه ارمنستان است که در مواقع بحرانی و نیاز همواره همراه ارمنستان بوده و ما این همراهی را حس کرده‌ایم.

تومانیان با بیان اینکه در سطوح مختلف دولتی، مقامات کشوری، وزارتخانه‌ها و اقشار مختلف مردم ارتباطات خوبی بین ایران و ارمنستان وجود دارد، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که مشترکات زیاد و عمیق فرهنگی و تاریخی بین کشور ایران و ارمنستان وجود دارد.

وی در ادامه به ضعف روابط تجاری و بازرگانی ایران و ارمنستان اشاره کرد و افزود: تاکنون در زمینه انتقال انرژی و فعالیت‌های اقتصادی برنامه‌های کلان تدوین و در حال اجرایی شدن است اما در حوزه تجاری و بازرگانی هنوز اقدام خوبی صورت نگرفته است.

سفیر ارمنستان با اشاره به اینکه برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی ایران و ارمنستان برنامه‌ریزی برای سفر به همه شهرها و استان‌های کشور ایران را در دستور کار قرار داده‌ام، تصریح کرد: هفته قبل به استان قزوین سفر کرده و امروز به اصفهان آمده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه ما به نقش اصفهان در صحنه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور ایران اعتقاد داریم، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که ایران همچون کنسرتی است که ویالون اول آن اصفهان است.

تومانیان با تاکید بر اینکه به باور ما همه چیز در تهران حل نمی‌شود، تصریح کرد: ما قصد داریم برای توسعه روابط خود با ایران در سطح استانی اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها سه میلیون نفر از جمعیت ارمنستان در این کشور زندگی می‌کنند، گفت: هفت میلیون نفر از ارامنه نیز در خارج از این کشور زندگی می‌کنند و تکیه مسئولان ارمنستانی در خصوص ارامنه خارج از کشور به ارامنه‌ای است که در ایران زندگی می‌کنند.

سفیر ارمنستان در ایران در ادامه با اشاره به اینکه توسعه شناخت ظرفیت‌های دو کشور نیز باید در دستور کار قرار گیرد، بیان داشت: در برخی از نقاط ایران شناخت خوبی از آداب و رسوم و فرهنگی ارامنه وجود ندارد و ما در این راستا فعالیت خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه اصفهان از ظرفیت‌های بالایی در حوزه هنر، صنایع دستی، اقتصادی و ... برخوردار است، گفت: باید اذعان کنم که در کشور ایران و در استان‌های مختلف هر یادبودی را دریافت کرده‌ام در ارتباط با اصفهان بوده است و این امر بیانگر این است که دیگر استان‌ای کشور ایران در حوزه صنایع دستی پیشرفتی نداشته‌اند.

تومانیان در ادامه به برپایی نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران اشاره کرد و بیان داشت: این نمایشگاه با هدف ارتقای سطح توسعه روابط تجاری بین کشور ایران و ارمنستان و تقویت حمایت از تولیدات و خدمات کشور ارمنستان از ۱۴ الی ۱۷ مهر ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه با توجه به مشارکت حوزه‌های مختلف تولیدی و بازرگانی کشور ارمنستان دارای بخش‌های کشاورزی و صنایع قضایی، بهداشتی، پزشکی و دارویی، ساختمان، صنعت بانکداری، فناوری اطلاعات طلا و جواهر، تولید شیشه، نساجی، توریسم و حمل و نقل است.

سفیر ارمنستان افزود: ضروری است روابط اقتصادی ایران و ارمنستان تا سه برابر افزایش یابد.