اقتصاد بازار: مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به خسارت 2.5 میلیارد تومانی ناشی از سرقت شبکه های مسی برق در اصفهان طی سال گذشته، گفت: تا پایان امسال با هزینه شدن 8 میلیارد تومان نیمی از شبکه برق شهرستان اصفهان مجهز به سیستم اتوماسیون خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، حمیدرضا پیرپیران ظهر امروز در نشست خبری خود با اشاره به اینکه بعد از هدفمندی یارانه ها در سال 89 و 90 مصرف برق در بسیاری از حوزه ها با رشد منفی مواجه شد، اظهار داشت: متاسفانه با فاصله گرفتن از این طرح دوباره با رشد 5 تا 6 درصدی مصرف برق در کشور مواجه شدیم.
وی به گرمای بی سابقه تابستان امسال نسبت به سنوات گذشته اشاره کرد و افزود: براین اساس میزان مصرف برق در شهرستان اصفهان نسبت به سال گذشته با 7 درصد رشد مواجه شد درحالیکه تعداد مشترکین برق در این مدت حدود 4 درصد افزایش داشت.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت مصرف برق و استفاده بهینه از انرژی الکترنیکی باید قدم های جامعی برداریم و ارتباط نزدیکی با مردم برقرار کنیم، تصریح کرد: به طور قطع سرمایه گذاری در حوزه های توزیع و تولید انرژی برق بسیار گرانبهاست.
وی با اشاره به 17 کیلومتر حوزه کاری شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان و پوشش 14 شهر و 304 روستا، گفت: یک میلیون و 80 هزار مشترک در محدوده برق شهرستان اصفهان وجود دارند که 78 درصد در بخش خانگی، 4 درصد در بخش عمومی، یک درصد در بخش کشاورزی، یک درصد در بخش صنعت و 16 درصد در سایر بخش ها هستند.
به گفته پیرپیران، 37 درصد مصرف برق شهرستان اصفهان در بخش خانگی، 10 درصد در بخش عمومی، 13 درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد سایر مصارف و 42 درصد در بخش صنعت است.
وی با اشاره به رشد مصرف برق در سال جاری نسبت به سال 94، بیان داشت: مصرف برق طی این مدت در بخش خانگی 7.96 درصد، در بخش عمومی 11.8 درصد، کشاورزی 8.53 درصد سایر مصارف 9 درصد با رشد مواجه بود همچنین رشد مصرف برق در بخش صنعت 2.4 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه برق در دنیا جهت رفاه حال عمومی و همچنین زیرساخت تمام زیرساخت ها بکار گرفته می شود، گفت: با این نگاه دو رسالت اصلی شامل فروش انشعاب و خدمات پس از فروش و تامین انرژی الکتریکی و همچنین ارائه خدمات به نحوه مطلوب و تامین برق پایدار و مطمئن برای مردم را در دستور کار خود قرار دادیم.
وی با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات مطلوب در تمام بخش ها نیازمند پیاده سازی سیستم سخت افزاری به صورت مدیریت یکپارچه هستیم، افزود: بعد از پیاده سازی طرح جامع سخت افزاری، طی یک سال گذشته پیاده سازی طرح جامع نرم افزاری به گونه ای مرتبط با یکدیگر اجرایی شد.
به گفته پیرپیران، تمام این نرم افزارها در فضای GIS پیاده و دارای کد GPS است و حُسن این کار ارتباط با سایر ارگان های خدمات رسان است.
وی اضافه کرد: تا پایان امسال کلیه خدمات شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان و حتی قرائت کنتور برق توسط ماموران به صورت مکانیزه انجام می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه در راستای ارائه خدمات مطلوب، خدمات این شرکت غیر حضوری می شود، گفت: در حوزه حوادث و خاموشی مردم می توانند با شماره تلفن 121 تماس بگیرند همچنین مشترکین از طریق تلفن 38121 درخواست خدمات حوزه خرید و پس از فروش را وارد سیستم کرده و کد رهگیری دریافت می کنند.
وی افزود: در فضای اینترنتی نیز یک بایگانی الکترونیکی ایجاد کردیم و از این طریق مشترکین می توانند قبوض چند ماه و یا چند سال خود را دنبال کنند.
پیرپیران در ادامه با اشاره به حوزه برق پایدار و دو بحث خاموشی های خواسته در بحث تعمیرات، بهینه سازی، توسعه شبکه و خاموشی های ناخواسته ناشی از حوادث طبیعی، بیان داشت: در بحث خاموشی های خواسته بر روی خط برق دار اقداماتی انجام می شود همچنین با استفاده از سیستم اتوماسیون تجهیزاتی بر روی شبکه نصب می شود.
وی با تاکید بر اینکه حداقل باید تجهیزات سیستم اتوماسیون در 600 نقطه اصفهان نصب شود، گفت: در این روش از اتاق کنترل شبکه برق را رصد و برق آن را در صورت هر گونه مشکل قطع و وصل می کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر این تجهیزات در 100 نقطه شهرستان اصفهان نصب شده است، افزود: تا پایان امسال 200 نقطه دیگر وارد فضای اتوماسیون می شود.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح سال گذشته 3 میلیارد تومان هزینه شد همچنین امسال 8 میلیارد تومان هزینه می کنیم، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال 96 اتوماسیون شبکه برق در تمام نقاط اصفهان برقرار شود.
پیرپیران با بیان اینکه در خاموشی های ناخواسته ناشی از حوادث فورا نقاط اشکال دار شبکه شناسایی و تعمیرات برنامه ریزی شده در فضای مکانیزه انجام می شود؛ در خصوص بهینه های شبکه برق شهرستان اصفهان، گفت: این اقدام در شبکه های 20 کیلوولت و یا فشار قوی انجام و سیم های مسی به کابل های روکش دار تبدیل می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته 7.8 درصد رشد داشت، گفت: پیک بار مصرف شهرستان اصفهان در سالجاری 1509 مگاوات بود در حالیکه این عدد در سال 94 معادل 989 مگاوات بود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه پیک بار مصرف برق شهرستان اصفهان در دوم مهرداد ماه اتفاق افتاد، افزود: برای بهینه سازی مصرف برق باید پیک بار شبکه را کاهش داد و از سوی دیگر بر روی شبکه کنترل بار داشت.
وی تاکید کرد: ما برای 70 روز از سال باید 35 درصد ظرفیت برق داشته باشیم و در صورت کنترل پیک مصرف دیگر نیازی به سرمایه گذاری برای رشد مصرف نخواهیم داشت.
پیرپیران در ادامه در خصوص حوادثی که شبکه های برق را تهدید می کند، گفت: در تمام کشورهای دنیا شبکه های برق به خصوص شبکه های توزیع و انتقال، هوایی هستند دستخوش حوادث می شوند اما ایراد کار در ایران اینجاست که ما در مجموعه های آپارتمانی و ساختمانی خود برق اضطراری در نظر نگرفتیم و در این خصوص نظام مهندسی باید وارد کار شود.
به گفته وی، در اصفهان 20هزار کیلومتر شبکه هوایی و زمینی برق داریم که امکان تبدیل آن به شبکه زمینی وجود ندارد اما باید برای کاهش خاموشی ها بهینه سازی کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص فرسودگی شبکه برق شهرستان اصفهان، گفت: شبکه برق برخی از نقاط شهرستان اصفهان قدمتی بالای 40 و 50 سال دارند اما این نشان از بحران نیست و طی دو سال آینده برخی از نقاط قدیمی شبکه برق اصلاح و بهینه سازی می شود.

وی در خصوص سرقت کابل های برق در اصفهان، گفت: سال گذشته سرقت شبکه های هوایی مسی به دلیل افزایش نرخ مس در شهرستان اصفهان رشد پیدا کرد که با هماهنگی نیروی انتظامی و تبدیل شبکه های برون شهری شاهد کاهش دزدی کابل های برق بودیم به گونه ای که امسال نسبت به سال گذشته میزان سرقت 70 درصد کاهش داشته است.
به گفته پیرپیران، سال گذشته سرقت شبکه های مسی برق در اصفهان موجب خسارت 2.5 میلیارد تومانی شد.