جعفر صفاخواه ابراز داشت: ۲ شهر کلاته‌خیج و مهدیشهر جزو  خانواده شهرهای ملی صنایع دستی کشور هستند که اکنون کارگاه‌های فعال صنایع دستی در این مناطق موجب اشتغالزایی خوبی شده است.

وی ادامه داد: شهر کلاته خیج در رشته دست‌بافته‌های سنتی (تانه‌بافی) و شهر مهدیشهر در رشته شماره‌دوزی سنگسری  جزوهای شهرهای ملی صنایع دستی هستند.

صفاخواه تصریح کرد: بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگاه صنایع دستی در زمینه دست بافته‌های سنتی در شهر کلاته‌خیج فعال است که نزدیک به ۲ هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: تولیدات صنایع دستی شهر کلاته‌خیج تجاری سازی شده و مشکلی در زمینه فروش محصولات ندارند.

وی اضافه کرد: ۱۴ تا ۱۵ کارگاه در قالب مشاغل خانگی و سه تا چهار کارگاه بزرگ در مهدیشهر وجود دارد که نزدیک به ۸۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند..

صفاخواه بیان کرد: روستای ابرسج در رشته نمدمالی از استان سمنان نیز به صورت مشروط در فهرست روستاهای ملی قرار دارد تا پس از رسیدن به استانداردهای مورد نظر به ثبت قطعی برسد.

وی افزود که ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی، ضمن ایجاد آمادگی به‌منظور حضور آن‌ها در رقابت ثبت جهانی شورای جهانی صنایع‌دستی، برای تولیدکنندگان منطقه مورد نظر امتیازهای بسیاری را مانند افزایش اشتغال به واسطه اعتبار و هویت‌بخشی، آگاهی‌بخشی، ترویج و همچنین رشد گردشگری داخلی و حتی خارجی و رونق اقتصادی به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات، تلاش برای تقویت بازار فروش از روش‌های مختلف مانند ایجاد بازارچه صنایع دستی از جمله اقدامات در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در حمایت از شهرهای ملی صنایع دستی در استان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: یکی از اهداف معرفی شهرها به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و شورای اسلامی شهرها در کمک به رونق گردشگری و صنایع‌دستی است و دبیرخانه شهرهای ملی با این هدف در شهرداری‌ها ایجاد می‌شود.

چهار هزار و ۷۰۰ هنرمند صنایع دستی در ۵۲ رشته در استان سمنان فعالیت می کنند.

معرق، منبت، گره‌چینی و حجم‌های چوبی ، شبکه‌بری‌های حجیم فلزی، دست بافته‌های ابریشمین، نگارگری و تذهیب‌های زرین، گلیم، گلیچ و جاجیم، ظروف سفالی، نمد و پارچه قلمکار از جمله صنایع‌دستی استان سمنان و تبلور هنر مردم در این منطقه هستند.