در خلال اين گزارش اسامي افراد يا تيم‌هايي با نام مستعار مي‌آيد. اسامي واقعي نزد خبرنگار اعتماد محفوظ است و در صورت نياز ارايه خواهد شد. با اين حال روزنامه اعتماد حق پاسخگويي براي اشخاصي كه تلويحا به آنها اشاره شده، قائل است. همين‌طور اگر نهادهاي انضباطي فوتبال يا حتي فرافوتبال بخواهند به اين موضوعات ورود كنند روزنامه اعتماد آمادگي كامل خود را اعلام مي‌كند. در پايان اين نكته را فراموش نكنيد كه علاوه بر اين روايت، روايت‌هاي متعدد ديگري در مورد رسوخ فساد در فوتبال پايه ايران به دست روزنامه اعتماد رسيده است كه شرح مفصل آن را در سالنامه اين نشريه كه طي چند روز آينده منتشر خواهد شد، خواهيد خواند. به اميد روزي كه فوتبال ايران از اين فساد عاري باشد.

‌براي شروع بگوييد در چه سطحي تيم‌داري مي‌كرديد؟

در اين چند ساله در ليگ دو و ليگ يك تهران تيم‌داري كردم اما در سطح ليگ برتر هم دستي بر كار داشتم. سالي كه گذشت اميد نهال شميران در ليگ يك بود. البته امتياز اين تيم را اجاره كرده بودم و اتحاد ديهيم هم در ليگ دو داشتم و چند سال است كه مدرسه فوتبال هم دارم اما امسال واقعا خسته شدم.

‌خريد امتياز تيم‌هاي ليگ برتري و ليگ يك چقدر ارزش مالي دارد؟

ليگ برتر ۴ تا ۴/۵ ميليارد و ليگ يك هم ۲ تا ۳ ميليارد است.

‌اجاره تيم‌ها به چه شكلي است؟

يك‌چهارم يا يك‌پنجم قيمت.

‌چه استفاده مالي دارد كه امتياز تيم‌ها را اجاره مي‌كنند؟

خب 90درصد به اين شكل پيش مي‌روند كه مي‌آيند و مي‌گويند امتياز را مي‌خريم براي حضور در رده جوانان. بعد مثلا مي‌خواهند ۲۷ بازيكن جوان جذب كنند بعد مي‌آيند در يك رده پايين‌تر در ليگ حوزه شركت مي‌كنند تا بتوانند ده بازيكن از نوجوانان را سهميه جوانان كنند بعد از آن ده بازيكن سهميه نوجوانان به‌علاوه پانزده بازيكن جوان كه اسم‌شان را در ليست ۲۷ نفر رد كردند حداقل نفري صد ميليون مي‌گيرند. در مجموع مي‌شود چقدر؟ دو ميليارد و پانصد ميليون تومان! امتيازش كه سر جايش است و هر سال هم ارزش افزوده دارد البته اينها يكسري بازيكن هستند! در نيم فصل مي‌گويند مي‌خواهم مثلا هفت بازيكن اضافه كنم يا دوتا بازيكن آزاد اضافه كنم. مي‌گويد بيا چندتا هم به عنوان بازيكن مالي رد كنم كه در ليگ برتر زير دويست ميليون نيست و در ليگ يك هم صد تا صد و بيست ميليون پول از بازيكنان مي‌گيرند تا رزومه‌اي براي آن بازيكنان شود و چند دقيقه‌اي هم بازي كنند.

‌اين تصميم مالك باشگاه‌ها است يا سرمربي؟

از طرف مالك اين تصميم گرفته مي‌شود و به مربي ابلاغ مي‌شود. اصلا در قرارداد مربي مي‌آيد مثلا مالك به مربي مي‌گويد ۲ تا بازيكن مالي براي خودت! اين مي‌شود حقوق مربي!

‌در سطح ليگ برتر؟

هم ليگ برتر و هم ليگ يك و هم ليگ دو!

‌در پايه‌هاي پرسپوليس و استقلال هم بازيكن مالي حضور دارد؟

دقت كنيد پرسپوليس به غير از امسال و پارسال چند سال است كه در پايه‌ها نتيجه نمي‌گيرد؟ با حضور محسن خليلي جان گرفته البته بازهم اين وسط زيرآبي‌هايي اتفاق مي‌افتد اما قطعا كمتر شده و بازيكنان فني جذب كردند كه نتيجه گرفتند حالا در استقلال برعكس شده و آنها سال‌ها خوب بودند اما دو، سه سال است كه وضعيت خوبي ندارند چون حالا آنها به آن سمت رفتند! دو تيم مطرح هم اين كار را مي‌كنند حتي تيم (...) كه به جرات مي‌توانم بگويم ببخشيد يكي از فاسدترين تيم‌هاي پايه در استان از اين لحاظ به حساب مي‌آيد. من بچه جنوب شهر هستم به سختي مربي شدم و نمي‌خواهم شعار بدهم به جان پسرم قسم مي‌خورم چون دردش را كشيده بودم آمدم تا اين قضايا حداقل در تيم خودم نباشد. آمدم از اين و آن كمك گرفتم و سال اول و دوم كار را پيش بردم اما سال سوم كه همين پارسال بود واقعا گير كردم يكسري از دوستان گفتند شما هم پول بگير حالا كمتر هم شده بگير تا بتواني كارهايت را پيش ببري. رو راست كمي رفتم سرقضيه!

‌يعني از بازيكن پول مي‌گرفتيد و عضو تيم‌تان مي‌كرديد؟

در ليگ يك بازيكن مالي ۱۲۰ ميليون مي‌دهند من از بازيكن ۲۰ ميليون مي‌گرفتم. بازيكنان هم نرخ را مي‌دانستند با سر مي‌آمدند تيم ما! جالب اينكه هر كسي سالم كار مي‌كند را مي‌زنند و الان پشت سر من دشمن‌هايي هستند و مي‌گويند پول كلان گرفتم و رفتم اما من اگر پول كلان گرفتم چرا مقروض شدم؟

‌در چه سطحي و در كدام تيم اقدام به جذب بازيكن مالي كرديد؟

نهال شميران و ليگ يك. اجاره كرده بودم صادقانه بگويم صاحب امتياز در جريان نبود‌. بيست تا بيست و پنج ميليون از بازيكنان مي‌گرفتم.

‌در اين مدت كه تيم‌داري كرديد با وجود بازيكن مالي چقدر بدهكار هستيد؟

طبق اسناد و چك‌هايي كه دارم دو و نيم ميليارد بدهكار شدم.‌

‌چقدر درآمدزايي از طريق بازيكن مالي داشتيد؟

مثال مي‌گويم با اجاره زمين و البسه و ديگر خرج‌ها يك ميليارد و چهارصد ميليون هزينه تيم كردم و دريافتي‌ام از بازيكنان حدود چهارصد و هفتاد ميليون بود.

‌مربي تيم شما هم سهمي داشت؟

مربي تيم شريك من بود و زماني كه ديد بدهكار شدم خودش را كنار كشيد!

‌در داوري‌ها هم داور پولي هست؟

اگر به نابودي خودم به فوتبال كشيده شود حاضرم اسامي داورها را كه رشوه مي‌گيرند، بگويم. هم اسامي مالكان و هم مربيان را دراختيار شما مي‌توانم قرار دهم.

‌داور چطور درخواست رشوه مي‌كرد؟

من چون اذيت شدم مي‌خواهم بگويم. فكر كنم هفته چندم ليگ يك اميدها بود. شب بازي فردي ناشناس به صاحب امتياز تيم نهال شميران زنگ زدند و گفتند با ۱۵ ميليون بازي را براي شما در مي‌آوريم! از طرف داور تماس گرفته بود. والله قسم گفتم من اهل اين حرف‌ها نيستم جالب اينكه آن فرد گفته بود اگر شما با داور نبنديد با حريف مي‌بندد! ما آن بازي را برديم با كلي جنجال و دعوا. داور در اواخر بازي يك پنالتي براي حريف گرفت و گلر ما را هم مستقيم اخراج كرد. در آن لحظه من به وسط زمين بلندبلند گفتم تو ديشب به من زنگ زدي پول خواستي اما داور جرات نكرد يك كارت زرد به من نشان دهد يا گزارش كند.

‌به نهادهاي بالاتر منتقل نكرديد؟

به مدرس‌زاده مسوول رده اميدهاي تهران اعلام كردم. هم آن بازي و هم دو تا بازي ديگر هم اين اتفاق رخ داد و من به مدرس‌زاده گفتم اما هيچ اقدامي نشد و اين افراد هنوز مشغول داوري هستند. من مي‌توانم به شما اسامي بدهم! يك شخصي هست كه براي پول گرفتن گروه تشكيل داده بود الان رييس يكي از بخش‌هاي فوتبال استان تهران شده است! خودش داور پولي بود و مي‌دانستم براي يك تيم با ده ميليون پنالتي گرفت! به اين داورها انگار جايزه مي‌دهند و به سطح بالاتر مي‌روند. خيلي جالب است!

‌اتفاقات عجيب و غريب ديگر هم پيش آمده كه بخواهيد تعريف كنيد؟

بله، بازيكن ما پول از رقيب گرفت تا بد بازي كند يا دروازه‌بان پول گرفت تا گل بخورد از آن بدتر مربي كنار دست من بعدا فهميدم مي‌گفت پول گرفته بودم چينش تيم را به اين شكل بگذارم!

‌مربي تيم خودتان؟

بله. ديگر اسم مي‌گويم! امسال با تيم (....) بازي داشتيم، آنها در پايين جدول بودند و شرايط جدول طوري بود كه ما نه از رتبه خودمان صعود مي‌كرديم نه سقوط مي‌كرديم، ‌آمدند پيشنهاد دادند كه صد ميليون تومان بگيريد و بياييد بازي را ببازيد! جالب اينكه پول را نگرفتيم اما بازي را باختيم! سرمربي تيم ما بچه‌محل همان آدم در تيم رقيب بود به من گفت پول نگيريم من هم گفتم باشد اما روز بازي به ذخيره‌ها بازي داد و به او گفتم چرا به اينها بازي دادي، گفت فقط به اينها در اين بازي مي‌توانم بازي دهم چون بازي ضعيف است! همان بازي را باختيم. شما جاي من باشي چه فكر مي‌كني؟

‌بازيكن چقدر پول مي‌گيرد تا بازي را براي حريف دربياورد؟

۵ ميليون!

‌داور چقدر؟

اوايل فصل ۱۵ ميليون تومان اين رقم در هفته‌هاي آخر و حساس دو، سه برابر مي‌شود! فيلم بازي‌ها را رصد كنيد تيمي بود كه در تمام بازي‌هاي خانگي‌اش با داورها بست و جالب اينكه تمام بازي‌ها از حريف عقب بود اما درنهايت برنده شد! مگر مي‌شود در تمام بازي‌ها كامبك زد؟

‌در تيم‌هاي بزرگ‌ پايتخت هم سندي وجود دارد كه بازيكن پولي جذب مي‌كنند؟

افراد مشهور در تيم‌هاي ديگر هستند كه با مدرك حرفم را اثبات مي‌كنم اما براي پرسپوليس و استقلال نه‌ و فقط مدركم اين است كه بازيكناني مي‌رفتند تست مي‌دادند و از آنها طلب پول مي‌شد. اما اسامي دارم در فوتبال پايه مشهور هستند. يكي با من دشمن شده كه در بدنه هيات فوتبال هم دست در دست است! من جگرش را دارم كه بگويم!

بگوييد!

آقاي (.....) كه از طرف كميته اخلاق مادام‌العمر محروم است، مالك باشگاه (....)! از سران اصلي او است. يكي ديگر (.....) مالك (....) كه فساد اخلاقي هم داشت! اينها در كميته اخلاق پرونده‌شان وجود دارد‌.

‌فساد اخلاقي؟

بله، آقاي (....) به همين علت محروم است و الان به اسم شخص ديگري كار مي‌كند! خودش آزاد است! يك چيز بگويم مغزتان سوت مي‌كشد! پارسال قبل از برگزاري ليگ دو ما اعتراضي داشتيم و تحصن كرديم نسبت به يكسري قوانين. هيات فوتبال اعلام كرد، چهار تا نماينده بفرستيد تا با دكتر شيرازي صحبت كنند كه يكي از همين نماينده‌ها همين آقاي (.....) بود كه مادام‌العمر از طرف كميته اخلاق محروم شده و از طرف هيات فوتبال محكوم است به عنوان راس نماينده‌ها مقبول شيرازي بود و مسوول صحبت كردن بود!

‌شكايت قضايي نداشتند؟

فكر نكنم چون آزاد هستند و بين خودشان حل و فصل كردند. آقاي (....) حتي محروم نيست! جالب اينكه اينها مقبول هيات فوتبال تهران هستند و از اينها در هيات فوتبال به عنوان انسان‌هاي بزرگ اسم مي‌برند!


 يكي از هفته‌هاي ليگ يك اميدها بود. شب بازي فردي ناشناس به صاحب امتياز تيم نهال شميران زنگ زدند و گفتند با ۱۵ ميليون بازي را براي شما در مي‌آوريم! از طرف داور تماس گرفته بود. والله قسم گفتم من اهل اين حرف‌ها نيستم، جالب اينكه آن فرد گفته بود اگر شما با داور نبنديد با حريف مي‌بندد! ما آن بازي را برديم با كلي جنجال و دعوا. داور دقيقه هشتاد يك پنالتي براي حريف گرفت و گلر ما را هم مستقيم اخراج كرد. داد زدم به داور گفتم تو پول گرفتي اما حتي جرات نكرد كارت زرد به من نشان بدهد!


 امتياز را مي‌خريم براي حضور در رده جوانان. بعد مثلا مي‌خواهند ۲۷ بازيكن جوان جذب كنند بعد مي‌آيند در يك رده پايين‌تر در ليگ حوزه شركت مي‌كنند تا بتوانند ده بازيكن از نوجوانان را سهميه جوانان كنند بعد از آن ده بازيكن سهميه نوجوانان به علاوه پانزده بازيكن جوان كه اسم‌شان را در ليست ۲۷ نفر رد كردند حداقل نفري صد ميليون مي‌گيرند. در مجموع مي‌شود چقدر؟ دو ميليارد و پانصد ميليون تومان! در ليگ برتر زير دويست ميليون نيست و در ليگ يك هم صد تا صد و بيست ميليون پول از بازيكنان مي‌گيرند.