پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 8 اردیبهشت 1403, 18 شوال 1445, Saturday 27 April 2024
کد خبر: 23632
منتشر شده در دوشنبه, 02 بهمن 1402 08:13
تعداد دیدگاه: 0
روند افزایشی بازار ارز شکست، سکه به رشد ادامه داد

قیمت شاخص ارزی در بازار روز گذشته ۲ روند متفاوت را طی کرد. در معاملات ابتدای روز گذشته نرخ این ارز با تکیه بر ریسک‌های سیاسی جدید، فعالیت خود را افزایشی آغاز کرد به‌صورتی که در ساعات میانی دیروز دلار آزاد مجددا به سطوح قیمتی کانال ۵۴ هزار تومانی رسید، اما با انتشار خبر جدید در رابطه با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) سمت و سوی بازار تغییر کرد و نرخ به کانال پایین‌تر بازگشت.    

6 copy

 در راستای این خبر به‌نظر می‌رسد کارگروه اقدام مالی با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷ موافقت و از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی کرده است. این خبر با بهبود چشم‌انداز تجارت خارجی کشور بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار داد و نرخ دلار را کاهشی کرد. در نهایت برآیند 2 روند افزایشی-کاهشی دیروز دلار منجر به رشد قیمت 300 تومانی این ارز نسبت به نرخ روز گذشته شد و آخرین نرخ نقدی اسکناس آمریکایی در رقم 53 هزار و 800 تومان به ثبت رسید. نوسانی شدن بازار دلار، قیمت سکه طلا را نیز تحت تاثیر قرارداد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با حدود 645 هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 31 میلیون و 885 هزار تومان ثبت شد.

 ترمز رشد دلار کشیده شد؟

دیروز یکشنبه اول بهمن ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز شنبه با تخلیه هیجانات بازار به نیمه کانال 53هزار تومانی رسیده بود، در صبح روز گذشته فعالیت خود را با رشد قیمتی 500 تومانی حوالی کانال 54‌هزار تومانی آغاز کرد. به نظر کارشناسان ریسک‌های نظامی منطقه همچنان از جمله نیرو‌های افزایشی قوی بازار به‌حساب می‌آید. گفتنی است که رشد قیمت دلار در بازار فردایی روز گذشته تا بازه قیمتی 54هزار و 100 تا 54هزار و 200 تومان نیز ادامه داشت. اما یک خبر اقتصادی روند بازار دیروز را تغییر داد. پیرو ارسال نامه اعتراضی از ایران به رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و پیگیری مرکز اطلاعات مالی کشور برای حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷ و استانداردهای این نهاد، سرانجام رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش این درخواست بیان کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشورهای عضو و شبکه جهانی مبارزه با پول‌شویی خود اعلام کرده است. به محض انتشار خبر مذکور نرخ دلار آرایش جدیدی به خود گرفت و کاهشی شد. در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در رقم 53 هزار و 300 تومان به فعالیت خود پایان بخشید. حال باید دید انتشار این خبر توانایی مقابله با ریسک‌های موجود در بازار را خواهد داشت و بانک مرکزی با بازارسازی خود نرخ را کاهشی خواهد کرد یا خیر؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار