از نوسانات سیاسی پرحجم و تبادل آتش سنگین در منطقه گرفته تا خالی‌فروشی و قیمت‌گذاری فردایی از سوی برخی فروشندگان در شرایط فعلی، باعث شده تا نوسان، پایدارترین چهره این روزهای بازار ارز و طلا باشد.
اما نکته قابل‌تامل در این آشفته بازار ارز، سکوت معنادار دولت است که به التهاب بازار دامن می‌زند.
شارژ انتظارات تورمی تنها به نوسان در دلار منتهی نشده و عموم ارزهای پرمتقاضی در ایران، بالاترین رکوردهای خود در این روزها را در بازار به ثبت رسانده‌اند؛ درهم امارات به قله ۱۶ هزار تومانی رسید و هر یورو معادل ۶۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
این وضعیت برای پوند انگلیس نیز صدق می‌کند و برای نخستین‌بار در تاریخ اقتصاد ایران، شاهد رسیدن پوند انگلیس به کانال ۷۳ هزار تومان هستیم. خبر کشته شدن ۳ نیروی نظامی آمریکایی در اردن اما بزرگ‌ترین عنصر هیجانی فعال و اثرگذار در بازار ارز ایران است که هنوز موج اثرگذاری‌اش فروکش نکرده است. در تحلیل بازار ارز نباید این نکته را از نظر دور نگاه داشت که هرچند از نیمه زمستان سال گذشته تا اواسط ماه گذشته، تمام تلاش سیاستگذار و رفتارهای نهادهای متولی امور پولی و ارزی کشور مبنی بر این بود که قیمت ارز اگر روند کاهشی به خود نمی‌گیرد، دست‌کم از ثبات پیروی کند، اما به هر حال وقتی محصولات صادراتی صنایع بالادستی و مادر، با ارز بازار آزاد قیمت می‌خورند، نمی‌توان امیدوار بود که دلار مدت زمان زیادی را در کانال بازار رسمی مبادلاتی ثابت بماند.
علاوه بر این یک گمانه‌زنی بدبینانه در جریان است که دولت را پیشاپیش بابت افزایش هزینه‌های ریالی در آستانه نوروز به منظور پرداخت پاداش‌ها و عیدی‌ها، متهم تسعیر نرخ ارز می‌داند و بر این باور است که دولت عامدانه اقدام به حبس عرضه دلار کرده تا پیش از فرا رسیدن انتخابات با بازگرداندن ارز به کانال قیمتی پیشین، از آن به عنوان یک دستاورد انتخاباتی سود ببرد. باید منتظر روزهای آینده ماند و با ارزیابی همه مسیرهای گمانه‌زنی، یک تحلیل جامع و یکپارچه از بازار ارائه داد.