طی این مدت، دماسنج اصلی تالار معاملات بورس تهران ۸۸ هزار و ۹۲۶ واحد از ارتفاع خود (معادل ۰۷/۴ درصد) را از دست داد. افزایش تنش‌های منطقه، نوسانات بازار ارز، همزمان با رکود موجود در بازار سهام از مهم‌ترین عوامل روند نزولی بورس طی هفته‌های پیشین بوده‌اند، اما در فضای فعلی پیش‌بینی می‌شود شاخص کل دیر یا زود خود را با این تحولات همراه کند و شاهد تغییر ذائقه جریان پول به سمت بازار سرمایه نیز باشیم، چرا‌که همیشه تاریخ نشان داده که این آسیاب به نوبت بوده و بازارها به تدریج از این نوسانات بهره می‌برند. در واقع بازار سرمایه به عنوان ارزنده‌ترین بازار و عقب‌مانده‌ترین بازار از شرایط رشد و بازدهی می‌تواند فضای بهتری را در صورت وجود آرامش سیاسی تجربه کند، با این حال در مقطع کنونی بازار کالایی مورد توجه قرار دارد، زیرا در اقتصاد ایران کالاهای سرمایه‌ای واکنشی مشابه با ارز و طلا دارند و حتی بررسی روند گذشته بازار خودرو و مسکن نشان می‌دهد که آنها رشدهای بالاتری را ثبت کرده‌اند. پیام الیاس‌کردی کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی شرایط فعلی بازار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: «در هفته‌های گذشته با افزایش تنش‌ها، قیمت دلار افزایش پیدا کرد. در این بین، بازار سرمایه انتظار داشت قیمت نمادها افزایش پیدا کند.»
وی با اشاره به تنش‌های سیاسی و نظامی هفته‌های گذشته اظهار کرد: «بازار سرمایه علاقه‌ای به افزایش تنش‌ها ندارد و به نوعی صلح‌دوست است، از این رو حتی اگر تحرکات قیمتی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین درایور بازار که بازار ارز به شمار می‌آید، شکل صعودی به خود گیرد، بازار سرمایه این رشد را دنبال نخواهد کرد.»
دلار نفس بورس را گرفت
این کارشناس بازار سهام بیان کرد: «این هفته دلار کاهشی بود. در این بین بازار سرمایه هم فحش خورد و هم کتک، چراکه نماگرهای سهامی نه‌تنها با رشد قیمت دلار افزایش ارتفاع پیدا نکردند، بلکه با اصلاح قیمتی اسکناس آمریکایی، متاسفانه کم‌رمق‌تر و کم‎جان‌‎تر از قبل دنبال شدند.»
پیش‌بینی بورس در هفته چهارم بهمن
الیاس‌کردی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بازار سهام در چهارمین هفته از بهمن‌ماه گفت: «هفته‌ جاری مقطعی است که بازار قصد مچ شدن با سطوح جدید قیمت دلار را دارد.» وی افزود: «فکر می‌کنم طی این هفته، کاهشی در بازار سرمایه نداشته باشیم. با توجه به اینکه تنش‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر، قیمت ارز در کانال تازه خود تثبیت شده، به نظر می‌رسد اهالی تالار شیشه‌ای شاهد یک بازار متعادل در هفته جاری باشند.» این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «بازار سهام در هفته‌ آتی تعطیلی دارد و در اصل از دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه آغاز به کار خواهد کرد. احتمال می‌دهم از دوشنبه تا چهارشنبه، طی سه روز اصلی معاملاتی هفته، اتفاق خاصی برای بازار رقم نخورد.»
خلاصه بورس در روز شنبه
بورس روز شنبه در حالی پایان یافت که نماگرهای بازار سهام در بی‌رمق‌ترین شرایط نوسان کردند؛ نوسانی که درنهایت، تغییر چشمگیری در تراز شاخص‌ها ایجاد نکرد.
معاملات بورس شنبه به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد، به ‌طوری که در پایان بورس شنبه شاخص کل با رشد دو هزار و ۷۹ واحدی که معادل ۱/۰ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات شنبه در سطح دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی ایستاد. قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار نیز نوسان صعودی کم‌جانی را پشت سر گذاشتند، به ‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس شنبه هزار و ۱۵۹ واحد که معادل ۱۶/۰ درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح ۷۳۹ هزار و ۸۱۴ واحدی رسید. گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه، حجم معاملات را ۶ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان نشان داد.
ورود و خروج پول حقیقی
مانند روند روز معاملاتی گذشته، تراز ورود و خروج پول حقیقی منفی بود، به ‌طوری که در پایان بورس شنبه حدود ۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۱۸۵ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد‌ثابت خارج شده است.
بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات شنبه سه سهم کرومیت، فنر و ثنوسا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، دی و کرمان به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. وایران با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد، در مقابل فاسمین با افت ۹۵/۶ درصدی در جریان بازار شنبه بدترین عملکرد را ثبت کرد.
ورود پول هوشمند
بیشترین خالص خرید حقیقی به سهم‌های فنر، سیمرغ و کترام تعلق گرفت. در جریان معاملات شنبه سهم‌های فنر، کترام و پارسیان ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که پول هوشمند از نمادهای ونوین، کاما و نطرین خارج شده است. لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثتوسا، چنوپا و ودانا رقم خورد. وسکاپ در جریان معاملات شنبه بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد، در مقابل بیشترین فشار عرضه در نماد جم پیلن بود.

رشد قیمت‌ها، به زودی
فردین آقا‌بزرگی *- در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران از وضعیت بازار مطلع هستند که به زودی رشد قیمت در کالاها کلید می‌خورد، به همین دلیل خرید خودرو، ملک و… باز هم افزایش یافته که روی جریان پول بازار سهام هم تاثیر‌گذار بوده، در حالی که بورس در نقطه ارزندگی است و تنها به حمایت حقوقی‌‌ها نیاز دارد تا بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کند. از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سهام عدم ثبات بوده است. در حال حاضر نقدینگی در پرتفوی سرمایه‌گذاران وجود دارد، اما برخی منتظر واکنش‌های مثبت و ادامه‌داری در بازار سهام هستند که نشان دهد روند بازار سرمایه تغییر کرده است. بعد از آن شاهد ورود پول‌های جدید به بورس خواهیم بود. از این رو پیش‌بینی می‌شود در اسفندماه شاهد واکنش مثبت شاخص کل بورس باشیم. در واقع بررسی جریان پول در بازارها حکایت از این دارد که در مقطع کنونی بازار کالایی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد، زیرا در اقتصاد ایران کالاهای سرمایه‌ای واکنشی مشابه با ارز و طلا دارند، اما بازار سهام هم با تاخیر بازدهی برابری ثبت خواهد کرد.
*کارشناس ارشد بازار سرمایه