سومین هفته معاملاتی بازار سهام در اسفندماه در حالی سپری شد که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای طی روزهای معاملاتی این هفته ۴/۵ درصد بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورد. طی این رشد، شاخص کل از دومیلیون و ۵۴ هزار واحد به دومیلیون و ۱۶۵ هزار واحد رسیده است.
جریان دادوستدها در نمادهای کوچک و متوسط بازار در این هفته، منجر به رشد شاخص هم‌وزن شد. به نحوی که این نماگر از محدوده ۷۱۴ هزار واحد، با رشد ۴۳/۳ درصدی به ۷۳۸ هزار واحد رسیده است.
ماهیت حرکت دلار تغییر کرده است
پیام الیاس‌کردی کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی شرایط فعلی بازار بیان کرد: «در هفته‌ای که گذشت، بورس یک تکان اساسی خورد. حرکت دلار، این بار از جنس حرکت بر مبنای تنش‌های ژئوپلتیک نبود. ماهیت تحرک اخیر اسکناس آمریکایی، پارامترهای اقتصادی است و متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که دلار افزایش قیمت داشت.» وی اظهار کرد: «‌پس از افزایش قیمت دلار، بازار سرمایه این رشد را دنبال کرد. در هفته‌های گذشته اشاره شده بود که شاخص کل تالار شیشه‌ای می‌تواند تا دومیلیون و ۲۰۰ هزار واحد نوسان کند. همین اتفاق نیز در حال رخ دادن است و شاخص به محدوده دومیلیون و ۱۵۰ تا دومیلیون و ۲۰۰ هزار واحد دسترسی پیدا کرده است.»
این کارشناس بازار سهام ادامه داد: «با وجود این، اگر قرار است بازار بالاتر از این محدوده‌ها برود، نیاز به رشد قیمتی در فاکتوری مثل دلار وجود دارد با اینکه دو فاکتور دیگر بازار سرمایه مثل تصمیمات شبانه و موضوع نرخ بهره بانکی، شرایط جالبی ندارد.»
بازار سهام وارد فاز ایستایی می‌شود
الیاس کردی در رابطه با پیش‌بینی بورس هفته جاری گفت: «به نظر می‌رسد در هفته آتی، موج سرخوشی بازار سهام در این هفته به‌ویژه در روزهای ابتدایی آن، مقداری کاهش پیدا کند، اما این موج تبدیل به ناامیدی یا ریزش عجیبی و غریبی نخواهد شد. احتمالا بازار یک فاز ایستایی را طی خواهد کرد.» این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «بازار سرمایه برای سقف قبلی در محدوده دومیلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، نیاز به محرک‌هایی همچون دلار حدود ۶۵ هزار تومان به بالا دارد.» او در ادامه افزود: «در حال حاضر، اما بازار انرژی لازم برای فتح قله دومیلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را ندارد. در رابطه با دو فاکتور دیگر یعنی تصمیمات شبانه و نرخ بهره بانکی هم فکر نمی‌کنم اتفاق ویژه‌ای برای آنها رخ دهد و به همان منوال سابق، ثابت باقی بمانند.» بررسی معاملات هفته دوم اسفند نشان می‌دهد، سهام شرکت صنایع سیمان دشتستان که با نماد سدشت در بورس فعالیت می‌کند، با سقوط ۱۶ درصدی روبه‌رو شده است.
معاملات بازار سهام در هفته دوم اسفند نیز به پایان رسید و کندل هفتگی شاخص‌های بورسی پس از مدت‌ها صعودی شد. بررسی بازارهای مالی در این هفته نشان می‌دهد که تحرکات صعودی در بازار دلار موتور محرکه فعلی بورس است.
قیمت ارز از هفته گذشته تاکنون بر مدار افزایش قرار گرفته است و همین موضوع نیز سبب شد تا سهامداران شاهد تحرکات صعودی در بازار سهام شوند. به نحوی که شاخص کل طی پنج روز کاری این هفته ۴/۵ درصد بازدهی داشته و از دومیلیون و ۵۴ هزار واحد به دومیلیون و ۱۶۵ هزار واحد رسیده است.
معاملات سهم‌های کوچک نیز در هفته فوق افزایش نسبتا خوبی را پشت‌سر گذاشت، به نحوی که شاخص هم‌وزن از ۷۱۴ هزار واحد، با رشد ۴۳/۳ درصدی به ۷۳۸ هزار واحد رسید.
در طرف ارزش معاملات نیز ارقام قابل‌توجهی به چشم می‌خورد، چرا‌که با شارژ بازار سهام، حجم و ارزش معاملات نیز صعودی شد و پس از مدت‌ها رقم بالایی را به ثبت رساند، به‌طوری که بازار سهام به صورت میانگین، روزانه ۱۰ میلیارد و ۳۴۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات خرد ۶ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومانی را رقم زد.
باید گفت بازار سهام در این مدت پس از چندین هفته شاهد ورود پول حقیقی بود. به صورتی که طی پنج روز کاری هفته فوق بیشتر از ۸/۱ همت پول به بازار سهام تزریق شد.
بیشترین بازدهی نمادها در هفته دوم اسفند
بررسی معاملات بورس در هفته ابتدایی اسفند ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سهام پارسیان توانسته است در این هفته با رشد ۳۸ درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش ۴۸۷ تومان معامله شود.
وبانک و وپارس نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند؛ به نحوی که این دو سهم در این هفته ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات هفته فوق وبانک به قیمت ۲۷۴/۱ و وپارس به ۲۳۵ تومان رسیدند.
کمترین بازدهی نمادها در هفته دوم اسفند
در طرف مقابل، اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده پایین‌تر بود، به طوری‌که سدشت افت ۱۶ درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کرد. توسن و شرنگی نیز دیگر سهم‌های کم‌بازده هفته فوق بودند که با افت ۱۴ درصدی به قیمت ۴۵۹/۱ و ۷۳۰/۱ تومانی رسیدند. همچنین سدبیر و وحکمت نیز با کاهش ۱۲ درصدی دیگر سهم‌های کم‌بازده بورس در هفته دوم اسفند بودند.