اعتماد نوشت: نرخ ارز يكي از متغيرهايي است كه رابطه مستقيمي بر قيمت محصولات فولادي دارد و تغييرات نرخ ارز تاثيرات رواني زيادي در خريد و فروش‌ها مي‌گذارد كه همين امر تا حد زيادي بر عرضه و تقاضاي هيجاني و در نهايت بر قيمت‌ها موثر است. عامل مهم ديگري كه وجود دارد، بررسي اقتصاد كلان كشورهاي مهم در صنعت فولاد همچون چين، امريكا و هند است، در واقع رشد اقتصادي چين، تاثير بسزايي در تقاضاي فولاد و قيمت آن دارد، هزينه حمل و نقل نيز از ديگر مواردي است كه با تغييرات قيمت سوخت بر قيمت محصولات فولادي تاثيرگذار است. 
 قيمت بسياري از مقاطع فولادي از ابتداي سال 1401 تاكنون تا دوبرابر و حتي بيشتر هم رشد داشته كه همين امر روي قيمت نهايي ساخت و ساز مسكن هم تاثير بسزايي داشته است. اتفاقي كه در نهايت مي‌تواند به شوك قيمتي مسكن نوساز در ابتداي تابستان 1402 (همزمان با اوج‌گيري تقاضا در بازار مسكن) بينجامد. 
بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت تيرآهن سنگين 18 ذوب آهن، با طول 12 متر و وزن 228 كيلوگرم كه در 6 تير ماه 1401 در محدوده قيمتي 14 هزار و 100 تومان بود در 11 اسفند ماه 1401 به 31 هزار و 651 تومان رسيده است . قيمت تيرآهن ذوب آهن با طول 14 متر و وزن 155 كيلوگرم و با سايز 14 از 6 تير ماه 1401 تا11 اسفند ماه جاري 14 هزار و 686 تومان رشد داشته و تقريبا ظرف 8 ماه دوبرابر شده است.
 از اصلي‌ترين و پركاربردترين مقاطع فولادي كه در ساخت و سازها استفاده مي‌شود، ميلگردها هستند. به‌طوري كه برآورد هزينه ساخت يك سازه به قيمت و حجم ميلگرد مورد نياز آن پروژه وابسته است در چند ماهه اخير نيز قيمت اين كالا با رشد قابل توجهي همراه بوده است؛ به گونه‌اي كه قيمت ميلگرد 12 ذوب‌آهن اصفهان شاخه آجدار A3 با وزن 11 كيلوگرم از 18 هزار و 200 تومان در تيرماه امسال به 29 هزار و 358 تومان رسيده و با 11 هزار و 358 تومان رشد قيمتي مواجه شده است.  همچنين نرخ لوله 10 ميلي كه تير ماه امسال در محدوده قيمتي 32 هزار و 500 تومان بود در 11 اسفند ماه به 60 هزار و 92 تومان رسيده و با 27 هزار و 592 تومان رشد همراه شده است. در اين مدت قيمت توري حصاري (فنس) هم تغيير داشته و مفتول 2.10 كه در تير ماه امسال رقمي به ارزش 27 هزار تومان نرخ‌گذاري شده بود در 11 اسفند ماه به 40 هزار و 826 تومان رسيد. يا قيمت قوطي 30×20 توليدي با ورق فولاد مباركه با ضخامت 2 ميليمتر و وزن 9.5 كيلوگرم از 23 هزار و 600 تومان در 27 تير ماه 1401 به 40 هزار و 367 تومان در 11 اسفند ماه 1401 رسيده است.
شركت‌ها دست به صادرات زده‌اند
مهدي اقبالي، فعال حوزه مقاطع فولادي در خصوص چرايي افزايش قيمت اين محصولات از ابتداي سال تاكنون به «اعتماد» گفت: جز افزايش نرخ دلار كه در رشد قيمت‌ها اثرگذار بوده صادرات شركت‌هاي فولادي هم در رشد قيمت‌ها بي‌تاثير نبوده‌اند.
او با اشاره به اثر منفي قطعي گاز بر توليدات شركت‌ها تصريح كرد: اين مساله باعث افت توليدات كارخانجات شده و همه اين عوامل باعث رشد قيمت‌ها طي ماه‌هاي گذشته شده است و آهن‌آلات جز مصارف خانگي و ساخت و ساز‌ها در مصارف صنعتي هم اثرگذار بوده‌اند.
اقبالي با اشاره به نرخ ميلگرد در ماه‌هاي گذشته گفت: نرخ ميلگرد در فروردين ماه 15 هزار تومان بود اين در حالي است كه اين نرخ امروز به 30 هزار تومان رسيده و دوبرابر شده است. همچنين ورق‌ها و لوله‌ها و استيل‌ها هم سه تا چهار برابر رشد قيمتي داشته‌اند و در حالي كه قيمت اين محصولات در محدوده 90 تا 100 هزار تومان بوده امروز به بيش از 200 هزار تومان رسيده است.
اين فعال حوزه فولاد در ادامه خاطرنشان كرد: با توجه به اتفاقاتي كه در قيمت ارز رخ داده پيش‌بيني مي‌شود در سال 1402 سرمايه‌داران اين حوزه بيشتر ترجيح مي‌دهند سرمايه‌هاي خود را حفظ كنند. به خصوص سرمايه‌داراني كه در بخش توليد آهن فعاليت دارند با دلهره وارد بازار خواهند شد و همين مساله باعث عرضه كم آهن به بازار و رشد تقاضا مي‌شود و در نتيجه قيمت‌ها همچنان بالا خواهند ماند و تاثير منفي خود را بر ميزان تورم دارد.
اقبالي با اشاره به افزايش قيمت ملك در اين مدت تصريح كرد: طي 40 روز اخير قيمت ملك بين 40 تا 50 افزايش پيدا كرده است كه يكي از دلايل آن رشد قيمت‌ها در بخش مقاطع فولادي بوده. همچنين در حوزه خودرو هم به دليل رشد نرخ فولاد افزايش قيمت به وجود آمده و با رشد قيمت انواع خودروها مواجه شديم و ديديم كه قيمت پرايد از ابتداي مهر ماه تاكنون با افزايش قيمت چشمگيري روبه‌رو شده است.
اين كارشناس حوزه فولاد گفت: ضمن آنكه در ابتداي هر سال شاهد آنيم كه توليدكنندگان قيمت محصولات خود را افزايش مي‌دهند و به دليل آنكه همه هزينه‌ها بالا مي‌رود پس قيمت فولاد هم افتي نخواهد داشت مگر آنكه اتفاق خاصي در بخش سياسي و اقتصادي كشور رخ دهد.
اقبالي در پاسخ به اين پرسش كه يكي از انتقاداتي كه به قيمت فولاد وارد است، اين است كه اين كالا توليد داخل است و چرا بايد با نرخ دلار محاسبه شود، افزود: زيرا اين محصولات زمينه صادراتي دارند و ايران در زمينه توليد فولاد پيشرفته است و بازار خوبي هم دارد و در كنار آن فولاد ايران از سال‌هاي 2016-2015 با جريمه دامپينگ هم روبه‌رو شد و نتوانست فولاد را به هر كشوري صادر كند و كشورهاي حوزه خليج فارس و عراق جزو مشتري‌هاي فولاد ايران هستند و ايران هم در توليد اين محصولات پيشرفته شده است و براي حضور در بازارها بايد با نرخ‌هاي بين‌المللي محاسبات صورت گيرد.