در این نشست که با میزبانی کمیسیون سرمایه گذاری اتاق اصفهان برگزار شد، علی صفرنوراله، ضمن خوشآمدگویی به مهمانان کشور چین، اصفهان را یکی از بزرگترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران توصیف کرد که پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه و توسعه صنعت گردشگری دارد. صفرنوراله با بیان اینکه بخش خصوصی و دولتی اصفهان همگام شده و آمادگی دارند شرایطی را فراهم سازند تا سرمایه‌گذاری در اصفهان توسعه یابد اضافه کرد: اتاق بازرگانی اصفهان آماده‌است تا در قالب جلسات B2B با سرمایه‌گذاران آن کشور وارد مذاکره شود. وی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد خاص من این است که شورایی مشترک با حضور نمایندگان دو طرف تشکیل گردد تا زمینه مذاکره بیشتر و همکاری مستمر فراهم گردد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: اصفهان ظرفيت‌هاي بسیاری دارد و امید است این جلسات به گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی منجر شود. امیر کشانی افزود: اصفهان پایتخت اقتصادی ایران است و می‌تواند از ظرفيت‌هاي تولیدی و نیروی انسانی خود برای گسترش تعاملات بین دو شهر بهره ببرد، ارتباطات گردشگری بین دو شهر می‌تواند تبادلات فرهنگی را گسترش دهد و به افرایش تعاملات اقتصادی منجر شود.

 

مسیر آینده اصفهان؟

رییس هیات تجاری- فرهنگی کشور چین نیز در این نشست با بیان آنکه اعضای این هیات برای نخستین بار است به اصفهان مسافرت کرده‌اند، گفت: طی چند روزی که در شهرهای مختلف ایران حضور داریم، شناخت نسبتا جامعی از سیاست، فرهنگ و اقتصاد این کشور حاصل شده و امیدواریم بتوانیم همکاری مستمری را در حوزه های مختلف مانند سرمایه‌گذاری، گردشگری، صنعت ساختمان و سایر حوزه‌های اقتصادی با این شهر برقرار سازیم. 

اما مهمترین موارد مطرح شده از طرف هیات سرمایه‌گذاران استان شانگ‌های چین چه بود؟

رییس هیات سرمایه‌گذاران استان شانگ‌های با شناخت کامل از ظرفیت‌های صنعتی استان اصفهان در حوزه فولاد، آمادگی خود را به منظور سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت فولاد اصفهان را اعلام کرد. او با بیان آنکه کشور چین، بزرگترین فولادساز جهان است، ضمن تمجید از توانمندی شرکت فولادمبارکه اصفهان، خواستار ارائه اطلاعاتی جامع از ظرفیت‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در این صنعت شد. به گفته وی، این هیات آمادگی سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه صنعت گیاهان دارویی، صادرات زعفران، همکاری در حوزه معادن، ساخت و تجهیز هتل‌های پنج ستاره، ایجاد تاسیسات شهری و همچنین توسعه انرژی پاک با تمرکز بر انرژی خورشیدی را دارد. رییس هیات سرمایه‌گذاران استان شانگ‌های در ادامه با بیان آنکه متاسفانه سیستم حمل و نقل جاده‌ای ایران بسیار فرسوده است، یکی از موانع پیش روی همکاری متقابل را به ضعف این ساختار در کشور مربوط دانست و همچنین بر ایجاد مکانیزمی پایدار برای نقل و انتقال مالی تاکید کرد.

اما مهمترین پرسش هیات سرمایه‌گذاران استان شانگ‌های چین از بخش دولتی و خصوصی اصفهان، برنامه‌های پیش‌روی آینده اصفهان و محورهای توسعه این شهر در سال‌های آتی بود. پرسشی که پاسخ به آن، بی‌شک مبنای تصمیم‌گیری سرمایه گذاران چینی در اصفهان خواهد بود.

 

محورهای توسعه اصفهان

علی صفرنوراله، رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به این پرسش، محورهای توسعه اصفهان را در دو مقوله گردشگری با تمرکز بر توریسم سلامت و همچنین تکنولوژی‌های هایتک و نوآور اعلام کرد. صفرنوراله همچنین به لحاظ وجود انرژی و نیروی کار ارزان قیمت در ایران، سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد و پتروشمی را نیز بسیار مناسب و سودآور دانست.

در ادامه این نشست پویان رحیمی، نایب رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان، مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان را به شرح زیر اعلام کرد: پروژه قلعه ساربان از توابع بخش جلگه شهرستان هرند اصفهان؛ پروژه هتل بزرگ شهرک شهید کشور اصفهان؛ پروژه احداث هتل در ورودی شهر اصفهان از سمت تهران؛ پروژه شهرک توزیع( به منظور توزیع محصولات غذایی و دارویی داخل استان اصفهان)؛ سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت گیاهان دارویی و در نهایت حدود 20 پروژه دیگر در زمینه گردشگری و توریسم سلامت در اصفهان.

رییس هیات سرمایه‌گذاران استان شانگ‌های چین در ادامه این نشست، با اشاره بر توانمندی هیات همراه برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه های مذکور، بر ضرورت ارائه خدمات مناسب به گردشگران تاکید کرد. وی ایجاد رستوران با منوی غذایی چینی در اصفهان و تربیت تور لیدر ایرانی مسلط به زبان و فرهنگ کشور چین را یک اولویت مهم برای همکاری فی‌مابین دانست و بر بسترسازی و همکاری متقابل در این بخش تاکید کرد.

 

استقبال از پیشنهادات شهرداری اصفهان

در ادامه این نشست علیرضا خیام‌پور، نماینده سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با با تاکید بر ضرورت توسعه صنعت گردشگری به عنوان اولویت نخست شهرداری اصفهان، خواستار مشارکت طرف چینی در تکمیل پروژه 110 هزار مترمربعی هتل شهید کشوری شد و از آمادگی کامل شهرداری اصفهان برای عقد قرارداد این پروژه خبر داد. به گفته خیام‌پور، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و سیستم‌های تصفیه آب به عنوان اولویت دوم شهرداری و همچنین توسعه سیستم حمل‌ونقل با محوریت مترو و تراموا از دیگر زمینه‌های همکاری در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان است.

در پاسخ به این موارد، رییس هیات سرمایه‌گذاران استان شانگ‌های، چین ضمن استقبال از پیشنهادات مطرح شده، از آمادگی فعالان اقتصادی کشور چین به منظور همکاری پایدار در صنعت نمایشگاهی خبر داد و آمادگی خود را به منظور ارائه دستاوردهای مختلف صنایع آن کشور در اصفهان اعلام کرد.