هرچند آمار دقیقی از میزان لوازم خانگی قاچاق در بازارهای کشور وجود ندارد، اما به گفته مسئولان و فعالان این صنعت، ۳۰ تا ۳۵ درصد بازار لوازم خانگی قاچاق است و البته این رقم نیز قطعی نیست چرا که بخشی از مبادی ورودی قاچاق قانونی است.

افزایش کالای قاچاق تا جایی پیش رفته که علاوه بر کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی که اقدام به فروش محصولات قاچاق می‌کنند، حتی فروشگاه‌های آنلاین معتبر نیز به راحتی در حال فروش این کالاها هستند و با یک سرچ ساده انواع مختلف لوازم خانگی قاچاق را می‌توان مشاهده کرد.

علاوه بر وفور لوازم خانگی قاچاق و دسترسی آسان به آنها در بازار، نکته مهم دیگر قیمت این کالاهاست که به مراتب بیشتر از محصولات تولید داخل است. رصد میدانی بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد قیمت حداقل 4 محصول پر مصرف لوازم خانگی تولید داخل (ساید بای ساید، یخچال فریزر، لباسشویی و تلویزیون) در مقایسه با برندهای خارجی و قاچاق موجود در بازار، بسیار ارزان‌تر از اجناس قاچاق به دست مردم می‌رسد.  

برای نمونه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت میانگین ماشین‌ لباسشویی 8 کیلوگرمی با برنامه شست‌وشو و گرید انرژی یکسان در مقایسه با کالای قاچاق تفاوت فاحشی دارد. تقریبا قیمت تمام ماشین‌های لباسشویی تولید داخل در مهرماه، در مرز 20 میلیون تومان بوده، این در حالی است که لباسشویی 8 کیلوگرمی قاچاق به راحتی تا حدود 70 میلیون نیز در بازار به فروش می‌رسد و در واقع تفاوت فاحش 50 میلیون تومانی بین محصول تولید داخل و کالای قاچاق وجود دارد. (نمودار 1)

ty66

اختلاف قیمت بین لوازم خانگی قاچاق و داخلی در حالی است که کالاهای قاچاق بدون پرداخت هزینه‌های معمول واردات قانونی همچون تعرفه گمرکی، مالیات، بیمه و ... وارد بازار می‌شود و در صورتی که واردات لوازم خانگی آزاد شود، قطعا این هزینه‌ها به قیمت نهایی محصولات افزوده می‌شود و لوازم خانگی وارداتی قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت فعلی پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها، سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری دستوری، نحوه توزیع مواد اولیه و افزایش قیمت مداوم آن، افزایش هزینه‌های سربار و حقوق و دستمزد، چالش‌های بسیاری را پیش روی تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی در داخل قرار داده است.

به نظر می‌رسد دیدگاه افرادی که معتقدند در صورت آزاد شدن واردات لوازم خانگی، قیمت این کالاها در بازار کاهش می‌یابد، درست نیست چرا که در حال حاضر کالای قاچاق بدون هزینه‌های معمول گران‌تر از تولیدات داخل است و در صورت آزاد شدن و اضافه شدن هزینه‌های معمول، قطعا افزایش بیشتری پیدا می‌کند و تفاوت قیمت آن بیش از پیش به چشم خواهد آمد.