نوسان:‌ شما اعتقاد د ارید که برپایی نمایشگاه موجب ایجاد بازارهای جدید و نوظهور در حوزه صنعت ساختمان می‌شود. این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟

در ابتدا باید به این موضوع توجه کنیم که نمایشگاه صنعت ساختمان اصفهان یکی از باسابقه‌ترین رویدادهای نمایشگاهی در این استان به شمار می‌رود. این نمایشگاه که امسال بیست و چهارمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد، سالانه بخش زیادی از فعالان صنعت ساختمان را گرد هم جمع می‌کند تا آخرین یافته‌ها و دستاوردهای این صنعت مهم و اساسی مورد بررسی قرار گیرند. نمایشگاه صنعت ساختمان اصفهان به عنوان یک پلتفرم تاثیرگذار برای شرکت‌ها، متخصصان و کارشناسان این صنعت محسوب می‌شود، چرا که این مخاطبان از طریق شرکت در برنامه‌های نمایشگاهی می‌توانند نسبت به اشتراک‌گذاری فناوری‌های جدید و اطلاعات، اقدام کرده و برای ایجاد روابط تجاری طولانی مدت با سایر فعالان در بازارهای جهانی تلاش کنند. نمایشگاه صنعت ساختمان اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست و در پیشبرد اهداف اقتصادی، مثمرثمر خواهد بود. از طریق این نمایشگاه، امکان بازاریابی محصول در سطح ملی و منطقه‌ای، فروش مستقیم کالا و خدمات یا محصولات، تبلیغات در سطح وسیع و همچنین فروش غیرحضوری، به ویژه برای مشتریان و بازارهای مصرف‌کننده امکان‌پذیر خواهد بود. اگر بخواهم اهمیت برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت ساختمان اصفهان را در یک جمله بیان کنم، می‌توانم تاکید کنم که در راستای بازارهای جدید و نوظهور صنعت ساختمان، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با برگزاری این نمایشگاه، یک عامل محرک اصلی برای توسعه صنعتی و تجاری، فراهم آورده است.

نوسان:‌ در واقع به اعتقاد شما، نمایشگاه می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه صنعت ساختمان را مرتفع کند؟

قطعاً همینطور است. ببینید، برای مثال، در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از شرکت‌ها و فعالان حوزه صنعت ساختمان و دکوراسیون با آن مواجه هستند این است که فاصله میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به طرز چشمگیر و نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده است. این دو گروه، ارتباطات محدودتری با یکدیگر دارند؛ همین عامل موجب افزایش بی‌رویه قیمت‌های مصالح و تجهیزات ساختمانی شده است. نتیجه این کار، چیزی جز نارضایتی مشتریان، کاهش فروش و رکود تولید را در بر ندارد. نمایشگاه اصفهان، با تأمین یک فضای گسترده و کاملاً دوستانه، زمینه را به گونه‌ای فراهم می‌کند که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در شرایط بازار امروزی در یک مکان منظم و برنامه‌ریزی شده با یکدیگر مرتبط سازد. به طور قطع، ارتباط بدون واسطه میان مصرف کننده یا مشتری با تولید کننده کالای ساختمانی، بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داده، رضایتمندی مشتری را افزایش می‌دهد و در نهایت، به نفع تولیدکننده و مشتری خواهد بود. در چنین شرایطی است که بیست و چهارمین نمایشگاه جامع صنعت ساختمان اصفهان، زمینه را برای حضور شرکت‌های فعال در این حوزه فراهم ساخته است. نمایشگاه‌ اصفهان این اطمینان خاطر را به همراهان خود داده که صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان عرصه ساختمان می‌توانند با آرامش خاطر و با ارتباط نزدیک میان سایر شرکت‌های داخلی و خارجی، به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازند.

نوسان:‌ نمایشگاه‌ها و به‌خصوص نمایشگاه ساختمان، در توانمندسازی حوزه شهرسازی و ساختمان چه نقشی ایفا می‌کنند؟

قبل از پاسخ به این سوال، باید یک نکته را مذکر شوم و آن این است که نمایشگاه، روزنه امید را در دل فعالان بخش‌های مختلف حوزه اقتصادی ایجاد می‌کند. چرا که نمایشگاه‌ها، محلی برای عرضه فعالیت‌ها و به منصه ظهور رسیدن ایده‌های فعالان اقتصادی است. پس می‌توان اینگونه عنوان کرد که نمایشگاه، روزنه امید بخش صنعت نیز به شمار می‌رود. بر اساس تعاریف موجود و همچنین نقش تجربه شده در سال‌های اخیر، نمایشگاه یک پایگاه بزرگ جهت تبادل اطلاعات‌، حرکت به سوی اقتصاد باز و رو به رشد‌، جهش صادراتی‌، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علایق مشتریان و رصد کردن مداوم سلایق آنها‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است. نمایشگاه، فضایی مناسب جهت به نمایش گذاردن توانمندی‌ها و قابلیت‌های فنی و آخرین دستاوردهای واحدهای تولیدی و خدماتی و نوعی ارتباط زنده و مؤثر با مصرف کننده‌، مشتری و فعالان مختلف صنعت و اقشار مختلف مردم است. بر اساس این تعریف، حضور در نمایشگاه یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی و شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجود و نوعی خود ارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است.

نوسان:‌ اگر بخواهید به مهمترین دستاوردهای نمایشگاه اشاره کنید، چه مواردی بیشتر جلب توجه می کند؟

یکی از مهمترین دستاوردهای هر نمایشگاه، ارتباطات مؤثر و گسترده و پایداری است که در نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد و منجر به همکاری‌های گسترده و دراز مدت می‌شود و نیز تفاهم و گفتگوی بین ملل و فرهنگ‌ها که علاوه بر کمک به رشد صادرات به رونق اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد. نمایشگاه‌ها اکنون به ابزار بسیار مهمی برای نمایش تولیدات به مصرف‌کننده داخلی و خارجی و ارائه راهکارهای مناسب برای تولیدات بیشتر و پیشنهاداتی به مصرف‌کنندگان و تجار تبدیل شده است. همچنین به عنوان محل مناسبی برای تبادل اطلاعات علمی، بازرگانی و تجاری و نیز رقابت شرکت‌های مختلف نقش کلیدی و مهمی دارند. همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکنندگان به نقاط ضعف تولیدات خود بیشتر پی ببرند و در رقابت با محصولات شرکت‌های رقیب متوجه نواقص خود شده و در جهت رفع یا کمرنگ کردن آنها گام بردارند. نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان مکانی سازمان یافته به منظور افزایش تجارت برای استفاده بهتر از منابع ملی، پیشرفت فنی، کاهش بیکاری، گسترش بازار به آن سوی مرزها و افزایش درآمدهای ارزی با نمایش محصولات و پیشرفت‌های جدید، توسعه بازار، اخذ نمایندگی و سفارش و فروش کالا، تغییر باورها، بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف، نقش کلیدی در رفاه اقتصادی دارند.