پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 20078
منتشر شده در چهارشنبه, 12 مرداد 1401 08:21
تعداد دیدگاه: 0

تصویر تورم خوراکی‌ها در اولین ماه تابستان به‌روز شد. درحالی‌که نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها از ۴/ ۲۵درصد در خردادماه به ۷/ ۵درصد در تیرماه کاهش یافته و می‌توان گفت از پیک خود عبور کرده است، اما نرخ تورم نقطه به نقطه این گروه همچنان صعودی است و در تیرماه به سطح ۸۶درصد رسیده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در تیرماه ۱۰ کالای خوراکی رشدی بالاتر از ۱۰درصد را تجربه کردند که مرغ ماشینی با رشد ۱/ ۲۶درصد قیمت در صدر آنها قرار دارد. شواهد نشان می دهد که التهاب قیمت ها در تیرماه نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.  

p12 copy

 مرکز آمار ایران در گزارشی جزئیات تورم کالاهای خوراکی در تیرماه را منتشر کرد. پیش از این مرکز آمار در گزارش‌های قبلی خود از تورم تیرماه، تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی‌‌ را 86درصد و رشد ماهانه آنها را 7/ 5درصد اعلام کرده بود. بر این اساس درحالی‌که نرخ تورم ماهانه از سطح 4/ 25درصدی خرداد ماه به سطح 7/ 5درصدی تیرماه کاهش یافته است، نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی افزایشی معادل 4/ 4واحد درصد نسبت به ماه گذشته را تجربه کرد. جزئیات تورم کالاهای خوراکی نشان می‌‌دهد از لیست 53قلم کالای خوراکی بررسی‌شده، 14 قلم کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 100درصد افزایش قیمت داشته‌‌اند.

 
 

از سوی دیگر بیش از 33 قلم کالای بررسی‌شده رشد قیمتی بالاتر از تورم نقطه به نقطه تیرماه را به ثبت رسانده‌‌اند. در میان کالاهایی که در تیرماه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند، مرغ ماشینی با رشد 1/ 26درصدی صدرنشین است. سس مایونز و هویج‌فرنگی دو کالای دیگری بودند که در تیرماه رشدی بیشتر از 20درصد را تجربه کردند. به‌طور کلی 10کالا در تیرماه رشدی بیش از 10درصد را تجربه کردند.بررسی آمار تورم ماه‌های اخیر نشان می‌‌دهد شوک ناشی از حذف ارز ترجیحی بر کالاهای خوراکی در خردادماه تخلیه شده است و در تابستان شاهد کاهش قابل توجه آن هستیم.

تصویر تورم خوراکی‌‌ها در تابستان

مرکز آمار ایران روز گذشته آمار تورم خوراکی‌‌ها را منتشر کرد. پیش از این مرکز آمار در گزارش تورم تیرماه اعلام کرده بود که نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در تیرماه به 86درصد و نرخ ماهانه خوراکی‌‌ها به 7/ 5درصد رسیده است. بر این اساس در بخش تورم ماهانه، مرغ ماشینی صدرنشین است. بر این اساس قیمت مرغ در اولین ماه تابستان رشدی بالغ بر 1/ 26درصد را تجربه کرد. سس مایونز نیز با رشدی 3/ 24درصدی در رده بعدی تورم ماهانه تیرماه قرار گرفت. هویج‌فرنگی با ثبت رشد 6/ 21درصدی تیرماه باعث شد تا هر سه کالایی که بیشترین رشد قیمت را در هرماه تجربه کرده‌‌اند، افزایش قیمتی بالاتر از 20درصد را به ثبت برسانند. در میان کالاهایی که رشد ماهانه قیمت آنها بیش از 10درصد بوده‌‌ است، اقلام مهمی چون برنج ایرانی، پیاز و کره پاستوریزه به چشم می‌‌خورد.

بازگشت خوراکی‌‌ها از پیک

در پی حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در اردیبهشت ماه، تورم در خرداد ماه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد.بر این اساس نرخ تورم ماهانه خرداد به سطح 2/ 12درصد رسید. نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی نیز در آخرین ماه بهار به 4/ 25درصد رسید.  با این حال آمار تورم ماهانه تیر حاکی از آن است که نرخ تورم از پیک خود عبور کرده است. این مساله در تورم 7/ 5درصدی خوراکی‌‌ها در تیرماه منعکس شده است. با این حال همچنان نمی‌‌توان گفت که اثر حذف ارز ترجیحی به‌طور کامل تخلیه شده است. با این حال عبور تورم از پیک خود همچنان در تورم نقطه به نقطه و تورم میانگین سالانه منعکس نشده است. بر این اساس نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌‌ها از 6/ 81درصد در خرداد ماه به 86درصد در تیرماه رسید. در تورم میانگین سالانه نیز نرخ تورم از 6/ 51درصد در خرداد و 6/ 54درصد در تیرماه رسیده است. با این حال می‌‌توان پیش‌بینی کرد با تداوم کاهش نرخ تورم ماهانه در ماه‌های آتی، نرخ توم نقطه به نقطه و میانگین سالانه نیز نزولی شود.

از سوی دیگر پیش‌‌بینی‌‌های تازه در سطح جهان حاکی از آن است که تورم جهانی کالاهای خوراکی در سه‌ماه چهارم سال2022 به نصف سه‌ماه دوم سال جاری میلادی خواهد رسید. این مساله می‌‌تواند تا حد زیادی به کنترل قیمت مواد غذایی در ایران کمک کند. با این حال همچنان برای پیش‌‌بینی کمی زود است؛ زیرا بازار محصولات کشاورزی در جهان همچنان بی‌‌ثبات است و ادامه جنگ اوکراین و گرمای بی‌‌سابقه در اروپا و آمریکا می‌‌تواند این مساله را تشدید کند.

خوراکی‌‌ها در رالی سالانه

بخش دیگری از گزارش مرکز آمار درباره تورم کالاهای خوراکی به بررسی تورم نقطه به نقطه این دسته از کالاها اختصاص یافته است. بر این اساس در میان 53کالای بررسی‌شده در این گزارش 33قلم کالا تورم نقطه به نقطه‌‌ای بالاتر از تورم نقطه به نقطه تیرماه را ثبت کرده است. روغن مایع و روغن نباتی جامد به ترتیب با ثبت تورم نقطه به نقطه 5/ 327درصدی و 8/ 285درصدی صدرنشین تورم نقطه به نقطه خوراکی‌‌ها بودند.  برنج درجه یک ایرانی با 4/ 188درصد، سیب‌زمینی با 5/ 173درصد و ماکارونی با 166درصد در رده‌های بعدی بالاترین تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در تیرماه قرار دارد. رشد نقطه به نقطه بالای صددرصد در کالاهایی مانند پنیر، ماست، شیر، مرغ و تخم‌‌مرغ حاکی از آن است که کالاهای اساسی در یک سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌‌اند و فشار مضاعفی را بر دوش خانوارها قرار داده است.

جزئیات تورم گروه‌های مختلف

جزئیات آمار منتشرشده نشان می‌‌دهد در گروه نان و غلات، اقلام «برنج ایرانی درجه یک» با رشد 7/ 10درصد، «برنج خارجی درجه یک» با 5/ 6درصد و «رشته آش» با 2/ 5درصد بالاترین افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته را به خود اختصاص داده‌‌اند. در گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ا» اقلام «مرغ ماشینی» با 1/ 26درصد، «کنسرو ماهی تن» با 2/ 3درصد و «گوشت گاو یا گوساله» با 6/ 2درصد بیشترین رشد قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند.

 در گروه «لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «دوغ پاستوریزه» با 8/ 18درصد، «خامه پاستوریزه» با 8/ 14درصد و «کره پاستوریزه» با 3/ 14درصد بوده است. در گروه «میوه و خشکبار» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پرتقال با 9/ 13درصد و کشمش پلویی با 2/ 9درصد بوده است. در این گروه هلو در تیرماه با 5/ 12درصد کاهش قیمت مواجه شده است. در گروه «سبزیجات و حبوبات» نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به «هویج فرنگی» با 6/ 21درصد، پیاز با 10درصد و لوبیا چیتی با 3/ 7درصد تعلق دارد. در نهایت در گروه «قند، شکر، آشامیدنی‌‌ها و سایر خوراکی‌‌ها» سس مایونز با 3/ 24 و سس گوجه‌فرنگی با 4/ 7درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار