در واقع در این شرایط به نظر می‌رسد که بازار سرمایه جذابیت لازم برای ورود سرمایه جدید را نداشته و ترجیح داده که در محدوده‌های قابل‌ پیش‌بینی نوسان کند. وضعیت انتظارات تورمی و ثبات طولانی‌‌مدت نرخ دلار در کانال ۵۱ هزار تومان سیگنال پشتیبانی برای ورود سرمایه‌گذار به بازار سهام را مخابره نمی‌کند، به خصوص آنکه بازار سهام از منظر ریسک‌‌پذیری امواج منفی را ارسال می‌کند که می‌تواند محرک‌‌های مثبت کنونی برای عبور شاخص از این دو کانال پرحاشیه را به انزوای کامل برساند. بررسی روند داد‌‌وستدهای بازار حاکی از این است که همچنان نشانه‌‌های دقیقی از تقویت قدرت خریداران به ‌چشم نمی‌خورد. آنچه از رصد معاملات مشهود است، عبارتند از کند شدن شتاب فروش. در واقع بازار سهام با خریداران و فروشندگان جدی روبه‌رو نیست. بازار پس از فروکش تب اخبار تجدید ارزیابی‌ها، با وجود آنکه از منظر تکنیکال در شریط ایده‌آلی قرار داشت، نتوانست وارد فاز صعودی قدرتمند شود. همان‌‌طور که آمارها گواهی می‌دهند، بورس بر مدار خروج پول می‌چرخد. البته بعد از اردیبهشت ۱۴۰۲، شاخص‌های سهامی هرگز رالی صعودی پایدار را تجربه نکردند؛ به‌‌گونه‌ای ‌که طی معاملات نیم‌سال دوم، مبلغی به میزان ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد. از این منظر چشم‌انداز برای ورود پول جدید به بازار منفی است. هر چند برخی از احتمال رشد نسبی دلار در دوماهه پایانی سال می‌گویند و معتقدند احتمالا دلار تا کانال ۵۵ هزار تومان خواهد رسید و بورس از این ناحیه می‌تواند محرک مناسبی در بهمن و اسفند پیدا و مسیر خود را به سمت رشد طی کند. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با دو کارشناس بازار سرمایه به وضعیت بورس در دی‌ماه و روندهای اخیر تاثیر‌گذار بر بازار پرداخته است.


روند دریافت اطلاعات برای بورس مبهم است
مریم محبی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: ۲۰ روزی که از دی‌ماه گذشت، بازار سرمایه کاملا در سردرگمی به‌سر می‌برد و هنوز هم همین حالت ادامه دارد. از یک طرف اخبار ژئوپلیتیک را داریم که درگیری‌های نظامی پر خارج از آب‌های ایران را نشان می‌دهد و احتمال درگیر شدن ایران هم وجود دارد. در داخل هم به نظر می‌رسد بین مسوولان اتفاق‌نظر در مورد سیاست‌های اقتصادی وجود ندارد، مانند آنچه در مورد نحوه قیمت و عرضه خودرو شاهد بودیم. او ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد که دولت و مسوولان در کنترل و بهبود شرایط اقتصادی خیلی موفق عمل نکرده‌اند. وقتی می‌گوییم موفق عمل نکرده‌اند یعنی قدرت پول ملی ما به دلیل افزایش تورم و عدم دستیابی به رشد اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد، بنابراین بخش‌های مختلف اقتصاد مثل بازار سهام برای اینکه تعادل‌شان را حفظ کنند راهی جز افزایش ندارند. به همین دلیل رویکرد کمرنگ مثبت را در این روزها در بازار سرمایه شاهد هستیم. به نظر می‌رسد بازار سرمایه همین روند را تا زمان مبهم بودن اطلاعات دریافتی ادامه بدهد.


بازار به دور از جذابیت
مهدی بیات‌منش تحلیلگر بازار سرمایه نیز در همین باره به «جهان‌صنعت» گفت: بازار سرمایه در دی‌ماه با توجه به اخبار مثبت و منفی از بابت منافع سهامداران می‌توانست مسیر غیر‌تعادلی را طی کند، ولی سیاستگذار با نحوه مدیریتش شرایط را به سمت تعادل پیش برد و نوسان شدیدی اتفاق نیفتاد. او ادامه داد: با توجه به مدیریتی که از اردیبهشت‌ به بعد شاهد بودیم، طبیعی است که سهامداران علاقه‌ای ندارند بازار به صورت لخت اداره شود؛ یعنی نحوه‌ای که در این مدت اتفاق افتاده است. در برهه دی‌ماه، حوادث سیاسی مختلفی را در بعد داخلی و خارجی و نیز تصمیمات مختلفی هم در سطوح کلان مانند خودرو شاهد بودیم، اما این روند لخت کمک کرد که بازار خیلی نزولی نشود، برای همین یک مثبت محدودی اتفاق افتاد. این کارشناس بورس تصریح کرد: نحوه مدیریت بازار نباید به‌گونه‌ای باشد که جذابیت بازار از بین برود. الان شایعاتی وجود دارد که قیمت ارز دچار نوساناتی بشود ولی با توجه به اظهارات مقامات بانک مرکزی و دولت به نظر نمی‌رسد رشدی برای دلار اتفاق بیفتد و تقاضای انباشت‌شده‌ای هم وجود ندارد که بخواهد قیمت را بالا ببرد، ولی در آخر سال با توجه به اینکه یک تورمی را از ناحیه افزایش دستمزدها برای ابتدای سال بعد اتفاق می‌افتد، انتظار می‌رود برای اسفند‌ماه این موضوع تاثیر‌گذار باشد.