مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: بخش حمل‌ونقل، نقشی زیربنایی و محوری در توسعه کشورها و رشد اقتصادی آن‌ها ایفا می‌کند. امروز از حمل ونقل به عنوان یک صنعت یاد می‌شود و به تعبیری این صنعت یکی از نشانه‌های یک کشور پیشرفته و توسعه یافته است که می‌توان گفت توسعه‌یافتگی بدون رشد و توسعه این صنعت محقق نمی‌شود. وی افزود: نقش ویژه این صنعت در فرایندهای تولید، توزیع و مصرف کالا وخدمات، نقشی بی‌بدیل بوده و اگر بخواهیم در حوزه‌های مختلف صنعتی پیشرفت کنیم قطعاً زیرساخت آن، صنعت حمل‌ونقل است. به همین خاطر قبل از هرچیزی باید زیرساخت این صنعت را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم در صنایع دیگر نیز ظرفیت‌های لازم را مهیا سازیم.

 

تحقق حمل‌ونقل پاک

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: سهم ویژه هزینه حمل‌ونقل در قیمت تمام شده همه کالاها، سهمی عمده و جدی است و این بخش می‌تواند با هموار کردن مبادله و تجارت کالا و خدمات، در سطح ملی و بین‌المللی موجبات رشد اقتصاد کشور را فراهم نموده و حتی در زمینه رفاه ملی نیز زمینه‌ساز دسترسی بهتر به رفاه بالا را برای مردم کشور فراهم کند. طیب نیا اظهار داشت: علاوه بر سرعت، دقت و امانت، داشتن یک شبکه حمل‌ونقل گسترده در کشور از نیازهای اولیه است و به همین خاطر باید یک حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی را در شرکت‌های مورد نظر در گروه فولاد مبارکه رقم بزنیم. فولاد مبارکه به عنوان صنعتی پیشرو در زمینه صنعت سبز به دنبال ایجاد حمل‌ونقل پاک و بدون آلایندگی است چرا که یکی از معضلات کشور در زمینه حمل‌ونقل همین موضوع آلایندگی است. وی افزود: حوزه حمل و نقل مجموعاً در کل کشور و به تبع آن در شهرها بیشترین سهم آلایندگی را به خود اختصاص می‌دهد ولی وقتی بحث از آلایندگی به میان می‌آید اسم صنایع بزرگ مطرح می‌شود و این در حالی است که بسیاری از خودروها امروز آلایندگی قابل توجهی دارند. عمر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کشور امروز عمر بالایی است و این موضوع باید اصلاح شود. وی تصریح کرد: ایمنی، سرعت و قیمت تمام شده پایین نیز از عناصر مهم دیگر در زمینه حمل‌ونقل است که باید مورد توجه قرار بگیرد. امروز در کشور این موضوع بسیار مهم است چرا که قیمت حمل‌ونقل بسیار گران است و به طور مثال چین سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از برزیل و استرالیا با قیمت ۵ دلار بر تن حمل می‌کند ولی ما در کشور خود از استانی به استان دیگر همین مقدار از سنگ‌آهن را با هزینه ۱۳ دلار حمل می‌کنیم که این میزان به ۲۳ دلار نیز می‌رسد.

 

سهم ۲۰ درصدی حمل‌ونقل در صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در زنجیره فولاد کشور بیش ۲۰درصد از هزینه‌ها مربوط به حمل‌ونقل است که این هزینه، هزینه‌ای بالا برای این صنعت محسوب می‌شود چرا که موضوع حمل‌ونقل در صنعت فولاد به خاطر حمل‌ونقل مواد اولیه بسیار پررنگ است و ۳ تا ۴ برابر وزن محصول برای جابجایی مواد اولیه نظیر سنگ‌آهن، کنسانتره و.... اتفاق می‌افتد. طیب نیا افزود: ترکیب حمل‌ونقل نیز یکی از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. شرکت‌های بزرگ فولادی کشور که دسترسی به حمل‌ونقل ریلی دارند در یک دهه قبل حدود ۲۵ درصد از حمل‌ونقل خود را به صورت جاده‌ای انجام می‌دادند. سال گذشته این عدد به ۵۰ درصد رسید و امسال میزان حمل‌ونقل جاده‌ای به ۵۲ درصد در شرکت‌های بزرگ برای حمل مواد اولیه رسیده است. در زمینه محصول نیز حدود ۸۷ درصد از محصولات به صورت جاده‌ای انجام می‌شود که در مجموع بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه و محصولات در صنعت فولاد از طریق جاده انجام می‌شود. وی تصریح کرد: فولاد مبارکه بزرگترین ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور را به صورت اختصاصی در اختیار دارد و از خدمات شرکت‌های دیگر نیز استفاده می‌کند. در فولاد مبارکه امروز چیزی حدود ۷۰ درصد از حمل‌ونقل‌ها جاده‌ای شده است چرا که توسعه زیرساخت‌ها در زمینه ریلی در کشور به خوبی انجام نشده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در حمل جاده‌ای نیز در حد اشباع قرار داریم و ظرفیت بیش از این نیست که به همین خاطر تولید در برخی از مقاطع متوقف می‌شود. حمل‌ونقل امروز به گلوگاهی در این عرصه تبدیل شده و این در حالی است که تا سال ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود. اگر امروز حدود ۹۰ میلیون تن برای مجموع حمل مواد اولیه برای میزان تولید کنونی صنعت فولاد کشور نیاز داریم در افق ۱۴۰۴ باید بیش از ۲۰۰ میلیون تن حمل فقط در زنجیره فولاد انجام شود که صنایع دیگر نیز از این میزان آمار مستثنی هستند و این موضوع نشان می‌دهد این ظرفیت حمل و نقل فقط برای صنعت فولاد باید حداقل دو برابر شود. وی افزود: به دلیل رشد کُند حمل ریلی، بار عمده بر دوش حمل جاده‌ای است که باید این صنعت بتواند بار را به صورت پاک، ایمن، سریع و ارزان جابجا کند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: تا وقتی که تحولی اساسی در صنعت حمل‌ونقل کشور رقم نخورد سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت حمل و نقل به نتیجه نمی‌رسد. در بررسی کوتاهی که داشتیم، متوجه شدیم در بعضی از مسیرها تنها نسبت به چند سال گذشته، هزینه‌های حمل‌ونقل چیزی حدود ۹ برابر شده که این میزان خیلی بیشتر از افزایش تورم در کشور است و به نفع صنعت فولاد کشور نیست.