محمدرضا ستاری در جهان صنعت نوشت- در همین رابطه مجله اکونومیست در گزارشی با بررسی چند شاخص اقتصادی و مالی مانند تورم، تولید ناخالص داخلی، وضعیت مشاغل و عملکرد بازار سهام برای ۳۵ کشور میزان عملکرد آنها را رتبه‌بندی کرده و به نتایج مهمی دست یافته است. طبق یافته‌های منتشر‌شده یونان برای دومین سال متوالی بهترین عملکرد اقتصادی را به خود اختصاص داده است؛ کشوری که تا همین چند سال پیش درگیر بحران اقتصادی فراگیر و سوء مدیریت‌های گسترده بود. از سوی دیگر همزمان با عملکرد خوب کره‌جنوبی، شاهد هستیم که ایالات متحده آمریکا در رتبه سوم قرار داشته و پشت سر این کشور کانادا و شیلی قرار دارند. در اروپا نیز با وجود چالش‌های مهم اقتصادی، بریتانیا، آلمان، سوئد و فنلاند از عملکرد قابل قبولی برخوردار هستند.
چالش مبارزه با تورم
در حالی که مقابله با افزایش قیمت‌ها چالش بزرگ اقتصادی در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود، اولین معیار رتبه‌بندی بحث تورم هسته است که در مورد نوسانات قیمت انرژی و مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه همزمان با اینکه کره‌جنوبی و ژاپن موفق به مهار تورم شده‌اند، در سوئیس نرخ تورم ۳/۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی فشار تورم جدی بوده و مجارستان در سال جاری میلادی با تورمی ۱۱ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند.
با این حال شواهد نشان می‌دهد که در اکثر کشورها تورم در حال کاهش بوده و به‌طور متوسط قیمت‌ها در سبد مصرف‌کننده ۲ درصد افزایش یافته است. در این راستا بانک‌های مرکزی در شیلی و کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۲ و زودتر از بسیاری از کشورها نرخ بهره خود را به شدت افزایش دادند و به همین خاطر است که اکنون در حال بهره‌مندی از مزایای چنین تصمیمی هستند؛ به‌طوری که در کره‌جنوبی وسعت تورم از ۷۳ درصد به ۶۰درصد کاهش یافته است. بانک‌های مرکزی کانادا و آمریکا نیز در کاهش تورم عملکردی مثبت داشته‌اند.
رشد اشتغال و تولید ناخالص داخلی
دو معیار بعدی برای بررسی عملکرد اقتصادی کشورها در سال ۲۰۲۳ مربوط به رشد اشتغال و تولید ناخالص داخلی است. هر چند که در این سال کشورها عملکرد مطلوبی در این دو زمینه نداشتند، اما آمارها نشان می‌دهد معدود کشورهایی هستند که در آنها رشد تولید ناخالص داخلی منفی شده است. به عنوان مثال ایرلند با کاهش ۱/۴ درصدی تولید ناخالص داخلی بدترین عملکرد را به خود اختصاص داده و بعد از این کشور شاهد عملکرد ضعیف آلمان و بریتانیا هستیم؛ به‌طوری که آلمان با پیامدهای شوک قیمت انرژی و رقابت فزاینده با خودروهای وارداتی چینی دست و پنجه نرم می‌کند و بریتانیا نیز همچنان درگیر تبعات بریگزیت و خروج از اتحادیه اروپاست.
با این حال مطابق با داده‌های به دست آمده، ایالات‌متحده آمریکا در تولید ناخالص داخلی و اشتغال وضعیت مثبتی را برای خود رقم زده است. به گفته کارشناسان آمریکا از تولید بی‌سابقه انرژی و همچنین اثرات محرک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اجرا شد، سود برده است. گفته می‌شود که کانادا نیز در زمینه اشتغال کارنامه مثبتی در سال جاری میلادی از خود به جا گذاشته است.
عملکرد تحسین‌‌برانگیز یونان
در مورد بازار سهام هر چند که برخی از کارشناسان معتقد بودند که در آمریکا به واسطه شرکت‌هایی که قصد بهره‌مندی از انقلاب هوش مصنوعی دارند، بازار سهام در این کشور پر رونق خواهد بود، اما در نهایت شاهد عملکرد متوسط شرکت‌های آمریکایی در این زمینه هستیم. از سوی دیگر در حالی که بازار سهام استرالیا و فنلاند روندی نزولی داشته‌اند، اما شرکت‌های ژاپنی یکی از بهترین سال‌های خود را در این زمینه تجربه کرده و بازار سهام این کشور بیش از ۲۰ درصد سود را ثبت کرده است. با این حال بهترین عملکرد برای ژاپن نیست، زیرا یونان با رشدی خیره‌کننده، توانسته ارزش واقعی بازار سهام خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد.
در شرایطی که دولت یونان مجموعه‌ای از اصلاحات بازار را اجرایی کرده، سرمایه‌گذاران استقبال زیادی از شرکت‌های یونانی به عمل آورده‌اند. البته این کشور همچنان بسیار فقیرتر از زمان قبل از سقوط اقتصادی خود در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی است، اما در طول سال‌های اخیر به گونه‌ای عمل کرده که حالا صندوق بین‌المللی پول که زمانی از منتقدان جدی این کشور در عرصه اقتصادی محسوب می‌شد، حالا تغییر دیجیتالی اقتصادی و رقابت فزاینده بازار در یونان را مورد ستایش قرار می‌دهد.