تلاش مرکز مبادله برای محدود کردن بازار غیررسمی ارز
علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ایران در این رویداد اظهار داشت: «تمرکز مرکز مبادله ایران مبتنی‌بر دو دارایی مهم یعنی ارز و طلاست که جمع کثیری از فعالان اقتصادی و مردم را دربرمی‌گیرد. مرجعیت رسمی در بازارهای ارز و طلا، تامین نیازهای واقعی ارز، ایجاد بستری امن برای انجام معاملات فعالان اقتصادی و مردم، ایجاد بستر تامین مالی ارزی و مدیریت ریسک از طریق قراردادهای مشتقه ازجمله ماموریت‌های مرکز مبادله است. هر اندازه حجم بازار غیررسمی را کم کرده و نیازهای مردم و تجار را در بازار رسمی تامین کنیم، مرجعیت نرخ ارز و نرخ تعادلی در مرکز مبادله ایران متمرکز می‌شود. تامین مالی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس از طریق اوراق مرابحه ارزی اقدام بسیار مناسبی است و این مدل از تامین مالی در مرکز مبادله ادامه خواهد داشت. سود اوراق مرابحه ارزی ۶ درصد سالیانه و یورویی است و دو ماه دیگر نیز ۱۰۰ میلیون یوروی دیگر عرضه خواهد شد.»

ارزهای همسایگان جایگزین دلار می‌شود
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در این رویداد گفت: «این اولین بار است که در ایران اوراق مرابحه ارزی عرضه می‌شود و ان‌شاءالله این روند برای تامین مالی تولید و رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت. از ابتدا اعلام کردیم سیاست ما برای اقتصاد، سیاست تثبیت است که مبنای نظری دارد و در سه بخش ارز، پول و بودجه تعریف می‌شود. ابزار اصلی ما برای پیشبرد اهداف ارزی کشور، مرکز مبادله است که به‌زودی آثار مثبت و فزاینده این مرکز را در اقتصاد ایران خواهید دید. ابزار سوآپ را شروع کردیم و اگر امروز می‌بینید که در تامین درهم مشکلی نداریم و حتی عرضه بیشتر از تقاضاست به‌دلیل سوآپ است. ابزار بعدی، فوروارد یا سلف است تا نرخ ارز را برای مدتی معین ثبات ببخشیم تا پوشش ریسک برای بازرگانان ایجاد شود. از صندوق تثبیت نیز برای پوشش بیمه‌ای استفاده خواهیم کرد. پیش‌از این حساب ذخیره ارزی را داشتیم تا تثبیت بودجه دولت ایجاد شود اما اکنون با صندوق تثبیت ریسک‌های آتی نرخ ارز را برای بخش خصوصی پوشش خواهیم داد. به بیان ساده ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش خواهیم داد. همچنین ارزهای محلی را جایگزین دلار و یورو خواهیم کرد که نمونه آن ارز اربعین بود که رضایت بالای مردم را به همراه داشت. به دنبال جایگزینی ارزهای محلی در تعامل با همسایگان ازجمله عراق، ترکیه و سوریه هستیم. اگرچه سخت است اما کم‌کم باید به سمتی حرکت کنیم که مرکز مبادله مرجع اصلی نرخ ارز در کشور شود. به بازار طلا نیز باید توجه کنیم؛ چراکه در بازار ارز اثرگذار است و سایر کشورها نیز مثل روسیه این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند.»

کاهش فشار تامین مالی با اوراق مرابحه ارزی
رضا دولت‌آبادی از کارشناسان نظام بانکی نیز در این رویداد بیان کرد: «امروز شاهد بهره‌برداری از یک طرح جدید در تامین مالی هستیم که فشار به بستر تامین مالی کشور را کم می‌کند. با تامین ارزی از طریق اوراق مرابحه محدودیت پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی کمتر خواهد شد و منابع ارزی به سمت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد هدایت می‌شود. سرمایه‌گذاری پروژه بیدبلند خلیج‌فارس حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است و این تامین مالی پیشرفت پروژه را جلو می‌اندازد. از این پروژه سالانه یک میلیارد دلار صادرات و ارزآوری و سودآوری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی خواهیم داشت. همچنین بیش‌از ۹ هزار نفر اشتغالزایی از این پروژه ایجاد خواهد شد. از بانک مرکزی و به‌ویژه رئیس‌کل محترم بانک مرکزی، هلدینگ خلی‌ فارس و سازمان بورس برای راه‌اندازی این روش نوین تامین مالی تقدیر می‌کنیم. تامین مالی غیرتورمی پروژه ملی بیدبلند خلیج‌فارس از طریق اوراق مرابحه ارزی/ سرمایه‌گذار، سود و سرمایه را ارزی دریافت خواهد کرد.»

مدیرکل امور لجستیکی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد
تمایل کشورهای عرب خلیج‌فارس به کریدور شمال‌-جنوب
به گزارش تسنیم، خسرو سرایی در نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال‌-جنوب در پاسخ به پرسش تسنیم درخصوص آخرین وضعیت مذاکره با برخی کشورها برای سرمایه‌گذاری در کریدور شمال‌-جنوب ایران، اظهار کرد: «با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است، مذاکراتی را با کشورهای عرب خلیج‌فارس انجام داده‌ایم. این کشورها خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند.» وی ادامه داد: «همزمان مذاکراتی با روس‌ها انجام شده تا ایران به‌عنوان پل ارتباطی شمال و جنوب عمل کند، گرچه کریدور شمال‌-جنوب محدود به این کشورها نیست.» وی افزود: «گفت‌وگو و مذاکرات جذب سرمایه‌گذاری با کشورهای عرب خلیج‌فارس در حال انجام است که ترجیح می‌دهیم تا زمانی که نهایی نشده آن را اعلام نکنیم.» مدیرکل امور لجستیکی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید براینکه باید حمل‌ونقل ترانزیتی را در کشور پیگیری کنیم، درخصوص حضور هندی‌ها در بندر چابهار گفت: «حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه‌ای این بندر نیست. نقش هند و روسیه در کریدور شمال‌-جنوب کاملا به تسهیلاتی بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می‌کند.» سرایی با اشاره به اینکه امروز بحثی تحت عنوان جنگ کریدورها مطرح است، اضافه کرد: «مطمئنا هرچه در کریدور شمال‌-جنوب بتوانیم تسهیلات فراهم کنیم تمام کشورهای ذی‌نفع ترجیح می‌دهند از این مسیر تردد داشته باشند. در این راستا هماهنگی‌های خوبی بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی شکل گرفته است.» وی یادآور شد: «ترانزیت در کشورهای همسایه در بالاترین سطح پیگیری می‌شود تا اگر نیاز به هموار‌سازی مسیر به لحاظ دیپلماسی وجود داشته باشد، انجام شود. از سوی دیگر ترانزیت یک موضوع چندوجهی است که نیازمند هماهنگی‌های زیادی است و بخش خصوصی می‌تواند نقش بالایی در این موضوع داشته باشد.»

 

منبع: فرهیختگان