در اين اطلاعيه قيمت تعدادي از خودروها آمده كه در ليست خودروهاي داراي قيمت قطعي در مبادي ورودي نام 3 محصول هيونداي توسان، هيونداي النترا و هيونداي اكسنت از شركت كرمان خودرو آورده شده كه نرخ‌گذاري‌ها از يك ميليارد و 490 ميليون تا يك ميليارد و 960 ميليون تومان متغير است، محصول ديگري كه در اين ليست ديده مي‌شود تويوتا كرولا 1200 سي سي از شركت معين خودرو ايرانيان است كه قيمت قطعي آن يك ميليارد و 732 ميليون تومان اعلام شده و محصول آخر هم كيا سونت از شركت كوشا خودرو نگين است كه قيمت آن يك ميليارد و 747 ميليون تومان اعلام شده است كه البته به قيمت همه اين محصولات هزينه‌ها و عوارض قانوني از قبيل: بيمه شخص ثالث، ماليات بر ارزش افزوده، هزينه‌هاي شماره‌گذاري، اسقاط خودروي فرسوده و كرايه حمل و نقل نيز پس از ترخيص اضافه خواهد شد. همچنين در ليستي كه سامانه يكپارچه خودرو اعلام كرده خودروهاي داراي قيمت علي‌الحساب در مبادي ورودي هم آمده است، در اين ليست سه خودروي هيونداي كرتا به قيمت يك ميليارد و 300 ميليون تومان از شركت كرمان خودرو، تويوتا كرولا 1500 سي سي به قيمت يك ميليارد و 550 ميليون تومان از شركت معين خودرو ايرانيان و دانگ فنگ شاين مكس به قيمت يك ميليارد تومان از شركت ايران خودرو نيز ديده مي‌شود كه گفته شده قيمت علي‌الحساب اعلام شده، قيمت در مبادي ورودي بوده و هزينه‌ها و عوارض قانوني پس از ترخيص و هنگام صدور فاكتور نهايي به قيمت‌هاي قطعي و مصوب اضافه خواهد شد.

قيمت تمامي خودروها تا مبادي ورودي زير 2ميليارد تومان نرخ‌گذاري شده است

آن‌گونه كه در اين اطلاعيه آمده قيمت تمامي اين خودروها تا مبادي ورودي زير 2 ميليارد تومان اعلام شده و عباس علي‌آبادي، وزير صمت هم اخيرا در حاشيه دومين نمايشگاه تحول صنعت خودرو اعلام كرده ما براي واردات خودروها سقف ۲۰ هزار دلاري در نظر گرفتيم و سعي شده كه خودروهاي بالاتر از اين عدد وارد نشود. او گفته است: به نظر بنده اين سقف ۲۰ هزار دلاري حد قابل قبول براي متوسط مردم است كه حدودا يك ميليارد تومان با نرخ فعلي، ارزش‌گذاري مي‌شود. علي‌آبادي همچنين در رابطه با قيمت بالاي خودروهاي وارداتي علي‌رغم وعده واردات خودروهاي اقتصادي نيز گفته است: يك خودروي مورد قبول به لحاظ كيفيت و داراي استاندارد، در دنيا از ۵۰۰۰ دلار تا حدود ۶۰ هزار دلار قيمت دارد، البته براي خودروهاي برقي، مقياس‌هاي پايين‌تر كه همان‌طور كه اشاره شد، تعرفه حداقلي دارند، براي سطوح پايين‌تر درآمدي درنظر گرفته شده كه مشتريان با رقم‌هاي پايين‌تر مي‌توانند خودروي مورد نظر خود را خريداري كنند. وزير صمت همچنين اعلام كرد: تعرفه واردات خودروهاي برقي، حداقل مقدار ممكن يعني حدود 4درصد تصويب شد، البته براي خودروهاي هيبريد پلاگين نيز همين حدود تعرفه تعريف شده است؛ اما پيشنهاد ما اين است كه براي خودروهاي هيبريد تا ۱۵درصد اين تعرفه افزايش پيدا كند. اين درحالي است كه براي خودروهاي ديگر تعرفه‌ها تا ۷۵درصد هم تعيين شده است و براي واردات حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروي برقي تا پايان سال جاري تامين ارز محقق شده است.

اين خودروها در سبد خودروي متوسط جامعه قرار ندارد

حسين رحيمي، كارشناس حوزه خودرو در واكنش به قيمت‌هاي اعلامي خودروهاي وارداتي و سخنان وزير صمت درخصوص قابل قبول بودن قيمت اين خودروها از سوي متوسط مردم به «اعتماد» گفت: آن‌گونه كه در سامانه يكپارچه خودرو اعلام شده قيمت خودروهاي وارداتي بين 1.5 تا 2 ميليارد تومان نرخ‌گذاري شده است اما اينكه وزير صمت گفته‌اند اين نرخ‌ها قابل قبول متوسط مردم است را نمي‌توان پذيرفت. البته شايد منظور ايشان متوسط رو به بالاي جامعه و دهك‌هاي پردرآمد باشد، چراكه اين رقم‌هاي اعلامي براي خودروها در سبد خودرويي متوسط جامعه قرار ندارد. رحيمي در مورد عدم موفقيت دولت در واردات خودروهاي اقتصادي نيز خاطرنشان كرد: واقعيت اين است كه اين قبيل از خودروهاي وارداتي با اين شرايط اعلامي و نرخ‌گذاري‌ها و تعداد محدودي كه دارد تاثير چنداني هم در بازار خودرو و قيمت‌ها نخواهند داشت و در نتيجه تاثيري هم بر قيمت خودروي قشر ضعيف جامعه ندارد.

ذي‌نفعان تعيين‌كننده روند واردات خودرو هستند

اين كارشناس حوزه خودرو در ادامه افزود: هر چند واردات خودرو بر قيمت خودروهاي لوكس موجود در بازار اثرگذار است اما روي قيمت خودروهايي كه عموم مردم و قشر متوسط و پايين جامعه استفاده مي‌كنند تاثيري ندارد. رحيمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين امكان وجود دارد تا براي اقشار كم‌درآمد هم خودرويي وارد شود يا خير گفت: ممكن است امكان‌پذير باشد اما عملياتي نيست به دليل اينكه ذي‌نفعان و صاحبان منافع اجازه اين كار را نمي‌دهند هر چند اين امكان هم ممكن است وجود داشته باشد و مجوز آن هم صادر شود و تعرفه گمركي كمي هم گرفته شود اما اصلا عملياتي نيست به دليل اينكه اجازه اين مدل واردات را نمي‌دهند .

قيمت نهايي خودروهاي وارداتي براي مصرف‌كننده هنوز شفاف نيست

اين كارشناس حوزه خودرو در ادامه افزود: اگر امروز شاهد واردات خودرو هستيم به اين دليل است كه ارز هم براي اين موضوع تخصيص داده شده تا اين تعداد خودرو وارد كشور شود. رحيمي خاطرنشان كرد: البته قيمت‌هايي كه در سايت‌هاي مختلف در مورد قيمت نهايي خودروهاي وارداتي ارايه شده چندان شفاف و روشن نيستند و هزينه‌هاي مربوط به حقوق و عوارض گمركي هم چندان قابل پيش‌بيني نيستند كه دقيقا چقدر قرار است باشد اما آن‌گونه كه برخي از سايت‌ها محاسبه كرده بودند قيمت نهايي براي مصرف‌كننده بين 2 تا 2.5 ميليارد تومان خواهد شد. اين كارشناس حوزه خودرو در مورد احتمال 2 تا 3 برابر شدن قيمت خودروهاي وارداتي افزود: به نظر نمي‌رسد حتي با درنظر گرفتن همه هزينه‌ها و عوارض گمركي قيمت خودروهاي وارداتي 2 تا 3 برابر قيمت مبادي ورودي شود به دليل اينكه قيمت دست دوم اين خودروها 10 هزار دلار است و اگر حتي 3 برابر هم شود 30 هزار دلار مي‌شود و نرخ‌گذاري‌ها هم براساس قيمت خودروها در مبدا انجام گرفته است.

شرط اسقاط خودرو قيمت خودروهاي فرسوده را بالا مي‌برد

او ادامه داد: هر چند اعلام شده كه همه افراد مي‌توانند اقدام به واردات خودرو كنند اما اين موضوع تنها يك شعار است و عملياتي هم نمي‌شود و همه مردم نمي‌توانند واردكننده خودرو باشند به دليل اينكه جرات انتقال اين حجم از پول را ندارند و از اينكه 15 يا 20 هزار دلار پول را حواله كنند ترس دارند و تنها تجار و واسطه‌ها هستند كه براي واردات خودرو اقدام مي‌كنند. او در مورد شرط اسقاط خودروهاي فرسوده براي واردات خودرو نيز گفت: هر چند اين مساله تغيير چنداني بر قيمت خودروهاي وارداتي نمي‌گذارد اما قيمت خودروهاي فرسوده را افزايش مي‌دهد و تقاضا به سمت اين خودروها را افزايش داده و قيمت اين خودروها را بالا مي‌برد و دلال‌بازي در اين بازار را بيشتر مي‌كند. او در مورد خدمات پس از فروش اين خودروهاي وارداتي هم گفت: در صورتي كه برندهاي معتبر اعلام شده مانند هيونداي و تويوتا وارد كشور شود براساس سابقه‌اي كه در ايران داشتند كه خدمات پس از فروش خوبي هم داده‌اند مناسب هستند، همچنين برندهاي كره‌اي و ژاپني هم به همين شكل، سابقه خدمات پس از فروش خوبي داشته‌اند اما متاسفانه خودروهاي چيني هيچ‌وقت خدمات مناسبي نداشته‌اند و پس از اين هم انتظار نمي‌رود خدمات پس از فروش خوبي ارايه دهند.

 

منبع: اعتماد