در جریان هفته سوم تیرماه پرتفوی فعالان بازار به طور میانگین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافت‌ و همچنان در بازار بورس بر همان پاشنه بی‌ثباتی می‌چرخد.
کارشناسان دلیل اصلی این اتفاق را وجود تلاطم در سیاستگذاری‌ها و اقدامات دولت در جهت دست‌درازی به سودآوری صنایع کشور می‌دانند. روز چهارشنبه نیز این روند کاهشی به اوج خود رسید و البته در انتهای معاملات اندک تقاضایی در کف‌های قیمتی دیده شد که در برخی از فعالان بورسی امید به یک هفته بهتر را افزایش داد. روز چهارشنبه شاخص کل بورس یک کاهش ۶۸/۲ درصدی را تجربه کرد و به محدوده ۰۷۱/۲ میلیون واحدی رسید و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با یک افت
۹۳/۲ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهم نیز در روز پایانی هفته عدد ۷۲۸۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج پول ۱۲۰۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.
روند نزولی در تمامی روزهای هفته خروج پول بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی و رنگ سرخ بیش از ۸۰ درصد نمادها در اکثر روزها، همگی نشان از وضعیت نامناسب بازار سهام در هفته جاری دارد. این روند که از زمان ابلاغ نرخ جدید خوراک به شرکت‌ها شروع شد، با شفاف‌سازی اخیر پالایشگاه اصفهان به اوج خود رسید و بورسی‌ها را در ابهام و نگرانی جدیدی قرار داد، اگرچه در کنار این موضوع رکود و روند کاهشی در بازارهای موازی نیز بی‌تاثیر نبود.
از سوی دیگر نبود چشم‌انداز مشخص از وضعیت سیاسی کشور، آمارهای اقتصادی که نشان از یک کاهش نسبی در انتظارات تورمی دارد و همچنین احتمال بهبود دولت در دسترسی به منابع ارزی، خود یکی از دلایلی است که نرخ دلار با وجود کمرنگ شدن خوش‌بینی به توافق هسته‌ای و احیای برجام، با افزایش قیمت در بازار آزاد همراه نمی‌شود و نقش خود را به عنوان یک محرک برای بازارها از دست داده است.
ترس و تردید بورسی‌ها
در همین زمینه نیما غلامرضایی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است زمانی که بازار بر اساس روندهای طبیعی دچار کاهش، ریزش و حتی سقوط شود جای گلایه نیست. در واقع این اتفاق‌ها جزئی از ذات بازار است، اما وقتی این اتفاقات به دلیل بی‌تدبیری در تصمیم‌سازان رخ می‌دهد، داد سهامدار درمی‌آید.
وی می‌افزاید: به بیان دیگر بازار سرمایه تحت تاثیر بازیگری دولت قرار دارد تا اینکه بر اساس اقتضائات اقتصادی قابل تحلیل باشد. در این وضعیت موضوع نامه نرخ خوراک و موضوعی که هنوز هم ابعاد آن روشن نشد و بالطبع عده‌ای از رانت اطلاعاتی آن استفاده کردند باعث ترس و بی‌اعتمادی در بازار می‌شود.
این فعال بازار سرمایه تاکید می‌کند: وضعیت بازار بورس تا زمانی که سیاست‌های دولت متشتت باشد قابل تحلیل و پیش‌بینی نیست. هرچند باید عوامل دیگر مانند قیمت دلار را هم مد‌نظر قرار داد، اما همان قیمت ارز هم تابعی از تصمیم‌های سیاسی است تا اقتصادی.
وی یادآور می‌شود: طی روزهای گذشته بسیاری از فعالان بازار امیدوار بودند که نرخ خوراک تعدیل شود، اما این اتفاق رخ نداد و به نظر می‌رسد دولت به دلیل کسری بودجه خود پافشاری زیادی برای قطعی کردن نرخ ۷ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها دارد.
تحلیل تکنیکال بازار سرمایه
شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت بیش از ۵۶ هزار واحدی همراه شد. شاخص کل تا محدوده ۲ میلیون و
۷۹ هزار واحدی افت کرد و سطح حمایتی ۸/۱۶۱ درصدی فیبوناچی موج قبلی را از دست داد. این سطح در یک‌ماهه گذشته دو بار مورد حمایت قرار گرفت، اما در نهایت شاخص کل این سطح را از دست داد و شاخص کل درحال حاضر در محدوده ۲۰۰ درصدی فیبوناچی قرار دارد.
شاخص در این محدوده‌هایی که قرار گرفت از منظر تکنیکالی با حجم زیادی از سطح حمایتی روبه‌رو است؛ از سطح حمایتی تاریخی مردادماه سال ۱۳۹۹ تا محدوده ۳۸ درصدی موج حمایتی قبلی فیبوناچی به همراه محدوده ۲۰۰ درصدی فیبوناچی کوتاه‌مدت‌. همچنین شاخص یک سطح حمایتی دیگر دارد که کمی فاصله آن با این اعداد زیاد است.
در حال حاضر سطح حمایتی زردرنگی که روی تصویر نمودار شاخص مشخص کرده‌ایم آخرین سطح حمایتی کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. همه اهالی بازار پس از ریزش سنگین ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری انتظار افت و اصلاح را برای شاخص بورس داشتند، اما رسیدن شاخص و پولبک به محدوده حمایتی تاریخی مردادماه ۱۳۹۹ کمی سخت به نظر می‌رسید که به لطف گزارش حسابرس شرکت ایران‌خودرو در مورد سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت که رقم حدود ۲۰ هزار میلیاردتومانی را تایید نکرد، شاخص با لیدر بودن خودرو به طور سنتی دچار پس‌لرزه‌های بعد از ۱۷ اردیبهشت ماه شد و در ادامه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد تا حوالی
۴۶ هزارتومان، دیگر پس‌لرزه بازار بود و دست آخر آن فاجعه عدم شفاف‌سازی و تعیین نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع عواملی شدند تا صحبت‌های تکنیکالیست‌ها را برای رسیدن شاخص به محدوده ۱/۲ واحدی به کرسی بنشاند. حالا هم بر طبل پولبک زدن شاخص به سطح حمایتی و حرکت شاخص به سمت اعداد و ارقام بالاتر خواهند کوبید.
همچنین اهالی بنیادی کار بازار سرمایه انتشار صورت‌های مالی و گزارش خوب سه‌ماهه شرکت‌ها را مطرح می‌کنند و مسوولان نیز کمی از تعیین نرخ گاز کوتاه می‌آیند تا بازار جانی گرفته باشد. به قول اهالی بازار عده‌ای که به گفته رییس سازمان بورس در نیمه‌های اردیبهشت‌ماه سیو سود کرده‌اند ممکن است در این روزها فرصت خرید را غنیمت شمرده باشند. جدا از این بحث‌ها همه چیز روی تابلوی معاملاتی هفته آتی مشخص خواهد شد و بازار در این هفته مسیر خود را پیدا خواهد کرد.
عوامل موثر بر رفتار این هفته بازار بورس
غضنفری‌هرندی کارشناس بازار سرمایه گفت: معامله‌گران باید ریسک‌های بنیادی به وجود‌آمده برای شرکت‌ها و گروه‌های مربوط و نیز تحلیل اثرگذاری بر روند عملیاتی شرکت از لحاظ بنیادی را مورد توجه قرار دهند.
احمد غضنفری‌هرندی کارشناس بازار سرمایه ضمن عنوان مواردی که برای تصمیمات معاملاتی در بازار سرمایه طی این هفته باید مورد توجه داشته باشیم، تشریح کرد: اولین مورد ریسک‌های بنیادی به وجود‌آمده برای شرکت‌ها و گروه‌های مربوطه و تحلیل اثرگذاری بر روند عملیاتی شرکت از لحاظ بنیادی است.
وی در ادامه با اشاره به دومین عامل اظهار کرد: دومین مورد میزان بازدهی مثبت و توجه به شرایط نموداری نماد و لحاظ کردن ریسک به ریوارد است به صورتی که به سهم‌های با رشد کمتر طی این مدت وزن بیشتری بدهیم و همچنین دادن فرصت اصلاح و تجدید قوا به نمادهای با بازدهی بالا. البته هر سهمی که طی این رشد اخیر جامانده باشد خریدنی نخواهد بود و علت‌یابی این عدم رشد به ما کمک خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین ابراز کرد: مورد آخر اینکه انتظار داریم روز پیش‌رو فشار عرضه‌ها مخصوصا در شروع بازار نسبت به هفته گذشته بیشتر باشد و به مرور صنایع و سهم‌های با پتانسیل از لحاظ گزارشات بنیادی و شرایط تابلو و نموداری کم‌ریسک، راه خود را جدا کنند و تعادل نسبی برای بازار به ارمغان بیاورند.
دکتر غضنفری‌هرندی در نهایت خاطرنشان کرد: فعلا خرید خاصی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است نظاره‌گر باشیم. در مورد فروش نیز بستگی به شرایط بازار و نمادهای موجود در سبد دارد که می‌توان حد ضرر تکنیکالی را فعال یا با توجه به افق سرمایه‌گذاری مولفه‌های بنیادی شرکت را به‌روزرسانی و بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد.