نوسان: در حال حاضر بیشترین چالش در صنعت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در کدام حوزه است؟

حوزه بومی سازی تکنولوژی به لطف خدا با تلاش شرکتهای دانش بنیان در حد بازار داخلی محقق می گردد و برای کالاهای مهم بایستی راهکارهای هم افزایی دیگری ترتیب داد. حوزه تکنولوژی بالا یکی از مهمترین حوزه های موجود در صنعت تاسیسات می باشد، بسیاری از تجهیزات این محصولات به صورت واردات تامین می شود و به دلیل نبودن بازار جهانی سرمایه گذاری تولید این تجهیزات صرفه اقتصادی ندارد و باید با هم افزایی صنعتگران و تاسیس کارخانه های مشترک این مهم را محقق نمایند تا با ایجاد بازار داخلی حمایت سرمایه گذاری را انجام داده و با این ابزار وابستگی را کم نمایند. حوزه واردات که ممکن است در بعضی تجهیزات صنعت تاسیسات اجتناب ناپذیر باشد یکی دیگر از چالشهای پیش رو می باشد که ممکن است با تمهیدات هوشمندانه مسئولین به صورت تخصصی حل شود. چالش دیگر این صنعت حمایت از کالاهای ایرانی و تولید داخل است که با مدیریت گمرک و مدیریت ارزش این محصولات توسط نهادهای ذیصلاح و تشکیل کمیته های فنی و تجاری قابل حل می باشد.

نوسان: نقش و جایگاه شرکت های دانش بنیان در صنعت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که می دانید شرکتهای دانش بنیان یک تحول علمی در کشور ایجاد نموده اند و در صورتی که این شرکتها با اصول علمی دنیا و داشته های صنعت داخلی پیش بروند قطع به یقین موفق خواهند بود، این شرکتها در صنعت تاسیسات جایگاه بالایی دارند چرا که در این صنعت ما شاهد واردات زیادی از کشورهای دیگر هستیم که در بسیاری از این تولیدات تکنولوژی روز دنیا بکارگیری شده است و شرکتهای دانش بنیان می توانند با تحقیق و بررسی و حمایت صنعتی این مسیر دشوار را طی نمایند.

 

نوسان: نمایشگاه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی  اصفهان چه اثری در توسعه این صنعت دارد و برای بهبود و ارتقای نمایشگاه چه اقدامانی ضرورت دارد؟

صنعت نمایشگاهی یک مفهوم بزرگ و پیشرفته در کشورهای دنیا می باشد که متاسفانه در ایران صرفا به عنوان ابزار تبیلغاتی استفاده میگردد البته این ابزار با توجه به تاثیر گذاری بصری و مذاکراتی جزو ابزارهای مناسب و کارآمد در حوزه مارکتینگ و توسعه بازار می باشد. نمایشگاه اصفهان با توجه به توسعه فضاهای فیزیکی و نگاه جدید مدیریتی در سالهای گذشته توانسته جایگاه خود را در نمایشگاهای ایران باز کند که خصوصا نمایشگاه تاسیسات ساختمانی در این شهر توانسته یکی از بهترین و پر بازدیدترین نمایشگاههای اصفهان باشد. با توجه به نوع بازار تاسیسات ساختمانی و رفتار مشتریان این بازار نمایشگاهها این حوزه بایستی با اطلاع رسانی بیشتر به مجریان و انبوه سازان در جهت بالابردن بازدید افراد متخصص تلاش نمایند و با طلاع رسانی بیشتر بتوانند متخصصین و افراد مرتبط را با این فضا بیشتر آشنا نمایند، خرده فروشها و نمایندگان تاسیسات ساختمانی جزو افراد فعال این بازار می باشند که با اطلاع رسانی به این گروه میتوان در جهت افزایش راندمان نمایشگاه موثر بود.

 

نوسان: صنعت تهویه مطبوع ایران نسبت به رقبای منطقه ای خود چه مزایایی دارد و چقدر در حفظ جایگاه صادراتی خود وفق نشان داده است؟

به لطف خدا و با توجه به هزینه های زیاد این حوزه برای واردات تجهیزات در سالهای گذشته ، نزدیکی مکان تولید ، قیمت کمتر نسبت به رقبای اروپایی، نزدیکی فرهنگ منطقه ای و هزینه های حمل و نقل کمتر همراه با تلاش و کوشش شرکتهای دانش بنیان و تولید کنندگان، این صنعت توانسته جایگاه خوبی را در این بازار کسب نمایند هر چند که تا رسیدن به قله های تکنولوژی راه زیادی مانده است اما در بسیاری از همین فراورده ها  ما در مقام اول منطقه هستیم که با توجه به نیاز کشورهای همسایه امید به ورود به بازارهای تاسیسات ساختمانی خیلی زیاد است و این حرکت با اهمیت میتواند با حمایت سیستمهای دولتی و روشهای خلاقانه تجاری بین کشورهای منطقه محقق گردد. انشالله

نوسان: گفته می شود اصلی‌ترین چالش در رابطه با تولیدات حوزه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بحث برندینگ است. برای ایجاد برند مناسب و قابل طرح در عرصه داخلی و صادراتی چه اقداماتی ضرورت دارد؟

اهمیت برندیگ در بازار قدرت توسعه و پایداری صنعت را نشان می دهد، تبلیغات و توسعه بازار از یک طرف و همچنین دانش فنی و تکنولوژی از طرف دیگر توانسته قدرت تولید کنندگان را در بازارهای دنیا به نمایش بگذارد اما امروزه رفتار مصرف کننده و پذیرش کیفی این قسمت مهم بازار عامل اصلی توسعه برند میباشد که متخصصان تبلیغات و برند برای رشد این عامل اصلی سازمانها تلاش نموده و راهکارهای علمی را ارائه می نمایند. موضوع برندیگ صادراتی و نشستن کنار رقبای بزرگ چندین ساله یک شبه محقق نمیگردد چرا که جزئیات زیادی در راه پر فرازنشیب این ساختار در سازمان قراردارد که باید با استفاده از ابزارهای توسعه برند مانند نمایشگاهها بین المللی و پاویونهای نمایشگاههای خارجی و شرکت در سمینارهای تخصصی توانایی تولید جوانان این مرزو و بوم را به نمایش گذاشت. در بسیاری از کشورهای همسایه ما برای توسعه برند و توسعه صادرات تولید کنندگان ، شرکتهای تبیلغاتی و نمایشگاهها و توسعه دهنده های حوزه برند نقش بسزایی دارند و با حضور در بازارهای منطقه ای میتوانند برای پیشبرد بازار مربوطه تلاش نمایند هرچند که کیفیت باید در مقام ارائه به این بازار ها باشد ولی تجربه نشان داده است که توسعه بازار همیشه از توسعه تکنولوژی یک گام عقب تر است که باید با علم روز این تاخیر را جبران کنیم .

 

نوسان: به نظر می رسد حوزه خدمات پس از فروش یکی از چالش های اساسی در صنعت تاسیسات گرمایشی و سرمایشی است. تا چه اندازه زمینه رفع این چالش در بین تولیدکنندگان این بخش فراهم شده است؟

ذات این محصولات نیاز به خدمات پس از فروش دارد و یک گزینه اجتناب ناپذیر است ولی امروزه می توان با استفاده از دانش روز دنیا همراه با تکنیک هوشمندسازی ، اینترنت اشیاء ، شبکه های هوشمند ، هوش مصنوعی و مدیریت هوشمند برای این تجهیزات، بسیاری از مشکلات نگهداری و تعمیرات را توسط کنترل از راه دور و مانیتورینگ رفع نمود ولی در مجموع آن چیزی که این موضوع را تکمیل میکند، کیفیت و توسعه تکنولوژی میباشد که باز هم پای شرکتهای دانش بنیان و نخبگان این صنعت باید باز شود تا این مهم را مانند سایر زمینه ها پیگیری و بروز رسانی نمایند.

نوسان: تولیدکنندگان صنعت تاسیسات معتقدند ظرفیت بالایی برای تولید سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در کشور وجود دارد. برای بومی‌سازی تولیدات این صنعت چه تمهیداتی از سوی دولت لازم است؟

فراخوان تولید کنندگان و هم افزایی صادرات آن با نگاه کیفیت بالا ضامن توسعه پایدار و اعتبار بازار ایرانی؛ تصویب یارانه های صادراتی برای این مدل محصولات به صورت معافیت هزینه های دولتی برای صادر کنندگان؛ نیاز سنجی تولید تجهیزات تکنولوژی بالا و هم افزایی تولید کنندگان چند برند برای تاسیس یک کارخانه مشترک برای تولید این محصولات و همچنین تضمین بازار این محصولات؛ تشکیل کارگروه نوآوری تاسیسات و بررسی نیازهای این صنعت و انتقال این نیازها یه شرکتهای دانش بنیان برای توسعه و پیگیری انتقال تکنولوژی و یا تولید این تجهیزات

نوسان: فعالان حوزه تاسیسات از یکسو از قانونی بودن واردات این محصولات نگران هستند، و از سوی دیگر معتقدند با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه خارجی هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد. آیا محدودیت واردات را در این حوزه موثر می دانید؟

محدودیت واردات قطعا موثر خواهد بود اما یک نکته مهم این است که این محدودیت نباید باعث حذف رقبا و پایین آمدن کیفیت محصولات گردد چرا که بسیاری از مصرف کنندگان محصولات خارجی تمایل به خرید محصولات داخلی دارند اما بعضا به دیلیل دلیل کیفیت پایین بازار خارجی را انتخاب میکنند . ما باید بدانیم که برای رسیدن به سطح استادی بالا باید در کنار یک استاد خوب شاگردی کنیم تا بتوانیم رهرو راه آنها باشیم تولید هم از همین مدل تبعیت می کند ، باید با انتقال تکنولوژی و بهینه سازی و بومی سازی به نقطه مطلوب برسیم و بر این باور استوار باشیم که کسب و کار پایدار و پر سود در گرو دانش و تکنولوژی و مدیریت هوشمندانه اقتصادی همراه با تلاش و تولید با کیفیت و بی وقفه میباشد.