اقتصاد بازار: استاندار اصفهان گفت: توسعه مجتمع پتاس به نوعی به توسعه و امنیت بیشتر خور و بیابانک منجر خواهد شد و این موضوع برای مدیریت استان یک اولویت است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار رسول زرگرپور در جلسه ای با حضور معاون ایمیدرو، فرماندار خور و بیابانک و مدیران ذیربط استانی، در خصوص طرح توسعه مجتمع پتاس، با اشاره به اینکه این پروژه از حدود ۱۰ سال پیش با وجود آماده بودن به بهره برداری نرسیده بود، اظهار داشت: در بازدید اینجانب از مجتمع مذکور در اسفندماه ۹۳ متوجه این موضوع گردیده و پیگیری لازم را انجام دادم.
استاندار اصفهان، دلیل عدم راه اندازی مجتمع مذکور را عدم تامین اعتبارات مالی و ارزی برشمرد و افزود: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده، مشکلات مالی مرتفع گردید و این مجتمع بزرگ که نقشی غیر قابل انکار در توسعه شهرستان خور و بیابانک دارد، راه اندازی شد.
وی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که طرح توسعه این پروژه با راه اندازی دو کارخانه باید هرچه زودتر اجرایی شود و خوشبختانه از نظر زیرساخت های فنی دراین خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد و سایر ابعاد آن از قبیل مجوز بانک مرکزی برای تسهیلات، و بحث گاز و ارتباطات ریلی را در میان مدت پیگیری خواهیم نمود.
زرگرپور افزود: تامین آب و برق مورد نیاز مجتمع پتاس با سیستم جدید خورشیدی قابل حل است و همچنین می توان از جاذبه های گردشگری ایجاد شده در این مجتمع نیز در مسیر توسعه شهرستان استفاده نمود.
استاندار اصفهان تصریح کرد: توسعه مجتمع پتاس که به نوعی به توسعه و امنیت بیشتر شهرستان خور و بیابانک منجر خواهد شد، برای مدیریت استان یک اولویت است و از هیچ کوششی برای نیل به این هدف دریغ نخواهیم کرد.
گفتنی است مجتمع پتاس خور و بیابانک با سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد ریالی به عنوان واحد نمونه تولید پتاس که از محصولات دیگر آن می توان به تولید نمک صنعتی ، نمک خوراکی ، کاستیک سودا، کربنات سدیم، کارنالیت، کلرید پتاسیم، کلرید منزیم، نمک رژیمی می توان اشاره کرد، در زمینی به مساحت ۵۰ کیلو متر مربع سایت صنعتی و به مساحت ۲۲۵۰ کیلومتر مربع معدن در حال فعالیت است.
همچنین طراحان و مهندسین این مجتمع نمونه، موفق شده اند نسبت به فرآوری محلول تثبیت خاک و گرد و غبار
(SS R۴۰۰) و محلول ذوب برف و یخ (BC ۴۰۰) که نقش مهمی با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم استان و کشور دارد، اقدام کند.