اقتصاد بازار: مهمترین و جدی ترین چالش پیش روی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور و استان اصفهان به عوامل متعددی برمی گردد که هر کدام به نوبه خود مانع کار این واحدها شده و حتی منجر به کاهش فعالیت و یا حتی تعطیل شدن آنها می شوند.
رئیس کانون مدیران ماشین ساز استان اصفهان، با اشاره به ضعف مدیریتی قالب واحدها که منجر به عدم برنامه ریزی دقیق و درک صحیح از موقعیت های مربوط به هر مقطع از شرایط کشور و تحلیل درست از تغییراتی همچون دوران تحریم و پسابرجام و ... شده است، اظهار داشت: لازمه برخورد این واحدها با شرایط متفاوت، وجود مدیر آگاه و توانمند و قوی است تا بتواند برای این مشکلات راه حل مناسبی اتخاذ کند.
مرتضی امین جواهری با اشاره به برخی از مشکلات فضای کسب و کار، افزود: متاسفانه قاچاق کالا صدمات بسیاری به تولیدکنندگان وارد می کند که این عدم رقابت موجب کاهش ظرفیت تولید می شود. وی با انتقاد از صدور مجوز واردات بسیاری از کالاها و ماشین آلات صنعتی، معدنی و تجاری به کشور در حالی که تولید داخل حتی کیفیتی بالاتر از نمونه خارجی دارد، تصریح کرد: دو نرخی بودن ارز انگیزه واردات را بیشتر کرده است. وی همچنین به فشارهای مالیاتی که دامنگیر شرکت ها و واحدهای حقوقی دارای کد اقتصادی و تحت پوشش نظام مالیاتی شده، اشاره کرد و افزود: به دلیل فراگیر نشدن کل جامعه اقتصادی کشور از این نظام جدید مالیاتی نوپا، این دسته از تولیدکنندگان در مقایسه با همکاران صنعتی به دلیل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مضاعف امکان رقابت را از دست می دهند و از فعالیت آنها کاسته و دچار بحران می شوند، همچنین سختگیری و رَد دفاتر و درخواست مالیات زیاد از آنها موجب تعطیلی بسیاری از این واحدها شده است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در قوانین بیمه فشار زیادی به واحدهای تولیدی وارد می کند، گفت: موضوع نظام بانکی به دلایل مختلفی همچون بالا بودن نرخ بهره و جرایم بالا پرداخت تسهیلات، مشکلات سد راه اخذ تسهیلات برای واحدهای در حال احداث و همچنین واحدهای نیازمند در حال فعالیت، یکی از عمده ترین مشکلات جامعه تولیدی و صنعتی است.
امین جواهری اضافه کرد: برخی از قوانین کار، نرخ تعرفه های گمرکی کارشناسی نشده، مشکلات سد راه صادرات و واردات، ارتباط بازرگانی و بانکی با سایر کشورها، تعطیلات بسیار زیاد تقویم کشور، کمبود نیروهای متخصص با وجود نیروی کار فراوان در کشور از دیگر مشکلات سد راه فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی کشور است. وی به راهکارهای رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت: درتمام کشورهای پیشرفته اتاق های بازرگانی از جایگاه نخست تصمیم گیری در زمینه تجاری، صنعتی، معدنی و کشاورزی برخوردار هستند.
رئیس کانون مدیران ماشین ساز استان اصفهان ادامه داد: در این اتاق ها افراد با تجربه که سالیان دراز در امر تولید و اقتصاد فعالیت داشته اند و نسبت به ارائه طریق های واقعی آن کشور آگاه و در مذاکرات با نماینده های اقتصادی سایر کشورها ارجعیت دارند همچنین ارائه قوانین مناسب به پیشنهاد این اتاق ها به مجلس داده شده و از توان بالای آنها دولت ها بهره می برند.
امین جواهری ابراز امیدواری کرد که جایگاه اتاق های بازرگانی و خانه صنعت و معدن استان ها و تجربیات آنها مورد توجه دولتمردان کشور قرار گیرد. وی در خصوص فضای حرکت بنگا های کوچک و متوسط بعد از رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام، بیان داشت: با وجود اجرای برجام همچنان شاهد حرکت بسیار کُند بنگاه ها در این زمینه هستیم و امید است شاهد رفع کامل تحریم ها در همه زمینه ها باشیم تا زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی در طرح های مورد نیاز کشورمان فراهم شود.
رئیس کانون مدیران ماشین ساز استان اصفهان با بیان اینکه ایران دارای استعدادهای فراوانی در زمینه های مختلف برای سرمایه گذاری است، گفت: حضور هیات های بازرگانی و صنعتی پس از برجام به کشور نشان دهنده علاقه آنها برای ورود به بازار ایران است و امیدواریم با حضور مناسب و فعال در این صحنه ها، شاهد پیاده شدن واحدهایی با تکنولوژی نو و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شویم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برندهای زیادی علاقه فعالیت در ایران را دارند، افزود: در این شرایط، صنعت ما به نوبه خود برای برندسازی و حضور در بازار سایر کشورها فعالیت خود را افزایش داده و امکان حضور برندهای ایرانی در بازار دیگر کشورها و به خصوص کشورهای همسابه وجود دارد.
امین جواهری همچنین به کاهش بهای جهانی نفت و سهم آن در بودجه کشور اشاره کرد و گفت: در این شرایط بهترین راهکار اجرای رهنمود و فرمان رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است. وی با اشاره به اینکه اگر این فرمان از طرف دولت و ملت اجرا شود بدون شک در اقتصاد کشور بسیار اثرگذار خواهد شد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از محصولات و حمایت همه جانبه از تولیدات داخل کشور، صرفه جویی در مصرف آب، برق، گاز و سوخت و کلیه کالاهای غیرضروری، کاهش هزینه های غیرضروری در دستگاه های دولتی، جلوگیری از واردات بی رویه و کالاهای غیرضروری و تلاش در امر صادرات محصولات ایرانی و کسب ارز غیرنفتی و هر آنچه لازمه این اقتصاد است، می باشد.
/به نقل از نوسان/