اقتصاد بازار: رییس خانه صنعت، معدن و تجارت شعبه لنجان معتقد است صنایع کوچک و متوسط در ایران آنگونه که باید دیده نشده اند. مهدی هراتیان فر که از افق کوتاه مدت تولید در کشور و نبود استراتژی بلند مدت سخن می گوید، در عین حال خواستار تجمیع صنایع کوچک و متوسط زیر چتر تشکل هاست.
مهدی هراتیان فر، گفت: جایگاه صنایع کوچک و متوسط آن طور که باید در کشور ما تعریف و پشتیبانی نشده است.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت شعبه لنجان، با بیان اینکه در کشور ما حمایت کافی از صنایع کوچک و متوسط انجام نشده است، ادامه داد: در دنیا شرکت های کوچک با روش های مشارکتی، حمایت می شوند اما در ایران روش های مشارکتی کمتر مورد توجه است. وی با بیان اینکه شرکت های کوچک در برابر شرکت های بزرگ توان رقابت در قیمت گذاری را ندارند، افزود: راه حل این مسئله در داخل کشور اینست که واحدهای کوچک در مباحث خرید مواد اولیه، مسایل زیست محیطی، صادرات و ... با هم هماهنگ عمل کنند و برای تحقق چنین موضوعی هم لازم است انجمن ها و اتحادیه ها پررنگ تر و قوی تر ظاهر شوند.
وی تاکید کرد: از انجمن ها و تشکل های مردم نهاد انتظار تقویت و انسجام صنایع کوچک و متوسط را داریم چراکه این واحدها به تنهایی نمی توانند وارد رقابت با شرکت های بزرگ شوند و جایگاه خود را تقویت کنند.
مدیرعامل شرکت نویدمنگنز گفت: دولت باید از این صنایع حمایت کند و کمک های خود را از طریق تشکل ها به دست اس ام ای ها برساند.
هراتیان فر با بیان اینکه متاسفانه برنامه مدونی در زمینه حمایت از این بخش وجود ندارد، عنوان کرد: شرکت های تجاری باید تشکیل شوند و دولت و تشکلهایی مانند خانه و اتاق از شکل گیری آن حمایت کنند.
وی بیان کرد: برای رشد صادرات ایران تنها حمایت های اقتصادی کافی نیست و دولت باید با انجام مذاکرات و دیگر پشتیبانی ها امکان بازاریابی و ارایه محصول به کشورهای خارجی را فراهم کند. وی با بیان اینکه ظرفیت بازار داخلی تکمیل است، گفت: باید به بازارهای بین المللی ورود پیدا کنیم و یکی از راه های آن شرکت در نمایشگاه هاست. وی اضافه کرد: در حالی که گردش مالی یک شرکت کوچک در سال چند میلیارد تومان بیشتر نیست، برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی باید هزینه های زیادی را متحمل شد که برای تقویت این شرکت ها لازم است با یاری دولت و انجمن ها پاویونی در نمایشگاه های بین المللی از کشور ایران شرکت کند.
هراتیان فر تصریح کرد: متاسفانه ما هنوز برای رابطه ایران با سایر کشورها استراتژی نداریم و شیوه تعامل خود را آنها را نمی دانیم و این به تولید ما ضربه وارد می کند. در واقع در حالی که موتور اقتصاد کشور تولید است، فرمان آن در دست این بخش نیست و با یک حرکت نامتعارف می تواند کل برنامه های تولید از دست برود. وی به فرار سرمایه گذاران از اصفهان اشاره کرد و گفت: دولت‌های ما در بسیاری از موارد اصفهان را به عنوان جایی برای آزمایش برنامه‌هایشان نگریسته اند. یکی از این موارد به اجرای سخت گیرانه نظام مالیاتی بازمی‌گردد. همان طور که می دانید اصفهان سخت گیر ترین اداره دارایی کل کشور را دارد و ما تا کنون تقاضاهایی برای ملاحظات بیشتر از استاندار محترم و بقیه مسئولین در این زمینه داشته ایم. وی با اشاره به مشکلات پیش روی صنایع کوچک و متوسط به عدم حمایت از کالای ایرانی در برابر واردات اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه قیمت ارز با تورم پیش نرفته است، همچنان تولیدکننده داخلی در برابر واردات توان رقابت ندارد. وی ابراز کرد: در گذشته شرکت های دولتی قطعات و مواد اولیه خود را از شرکت های کوچک داخلی خریداری می کردند اما اکنون به واردات رو آورده اند این ها در حالی است که هزینه های برق و آب و ... بر واحدهای کوچک فشار می آورد.
وی در خصوص تاثیر تسهیلاتی که دولت به تازگی به واحدها پرداخت می کند، گفت: فعالان اقتصادی همچنان با احتیاط با موضوعات روبرو می شوند و دولت باید برای خروج از رکود از فعال کردن بخش ساختمان شروع کند که امیدواریم کاهش نرخ سود بانکی تاثرات مثبتی بر رکود داشته باشد.
هراتیان فر با اشاره به فرارسیدن دهه تولید ملی و روز صنعت عنوان کرد: اولین انتظارمان در این دهه با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی اینست که استراتژی ها تعیین شوند تا بتوانیم برای واحدهای تولیدی برنامه درازمدت تدارک ببینیم. وی افزود: در حال حاضر واحدها مجبورند برنامه های کوتاه مدت داشته باشند و نمی توانند شرایط آینده را پیش بینی کنند. وی خاطرنشان کرد: این موضوعات در همین مباحث خلاصه نمی شود و نیاز به بررسی و مطالعه مفصل تر دارد.
/برگرفته از نوسان/