اقتصاد بازار: جمعی از اعضای معاونت بانوان و کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با هدف مشاهده فعالیت تولید طلا از موته به عنوان تنها مجتمع معدنی طلای استان اصفهان بازدید کردند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، مجتمع طلای موته 7 کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان برخوار و میمه واقع در استان اصفهان است که تا تهران 295 کیلومتر فاصله دارد.
زهرا اخوان نسب عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در حاشیه این بازدید گفت: برپایی تورهای صنعتی یکی از رویکرد اتاق بازرگانی با هدف بررسی مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی و همچنین بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری بین فعالان اقتصادی است.
شهریار شعبانی دبیرکمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این بازید گفت: استان اصفهان یکی از استان های دارای پتانسیل در بخش معادن است که می تواند صنایع بزرگ، متوسط و کوچک را مورد تغیه قرار دهد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان تصریح کرد: تولید طلا در مجتمع موته و تبدیل به جواهرات در واحدهای تولیدی صنعتی استان و سپس صادرات آن می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان و اشتغال زایی داشته باشد.
وی بررسی مسایل و مشکلات معادن و صنایع معدنی استان اصفهان را یکی از مهمترین فعالیت کمیسیون معادن برشمرد و گفت: مجتمع طلای موته یکی از فعال ترین معادن استان است.
سالانه بیش از 300 کیلوگرم شمش طلا در مجتمع موته تولید می شود

مدیر مجتمع طلای موته در حاشیه بازدید اعضای معاونت بانوان و کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان گفت:55 معدن طلا در کشور اکتشاف شده و 6 کارخانه تولید طلا در کشور مشغول تولید است و مجتمع موته یکی از نخستین و بزرگترین تولید کننده شمش طلا در ایران با تولید سالانه بیش از 300 کیلوگرم شمش طلاست .
علیرضا طالاری تصریح کرد: فعالیت مجتمع طلای موته از سال 1372 با همکاری شرکت استرالیایی آغاز شده و تا کنون 6.5 تن طلا در این مجتمع تولید شده است.
وی افزود: به ازای یک تن مواد معدنی داری طلا 12 تن باطله باید لایه برداری شود تا به رگه اصلی طلا برسیم ازاین رو حجم برداشت های باطله 12 برابر مواد معدنی است.
طالاری خاطر نشان کرد: از هر یک تن مواد معدنی طلا 1.3 گرم طلا بدست می آید و در برخی از رگه ها تا 2 گرم در تن بدست آمده است.
وی با اشاره به اشتغال زایی 221 نفر در مجتمع طلای موته و فعالیت سه شیفت کاری، گفت: این مجتمع فقط 7 روز در سال تعطیل و 24 ساعته مشغول فعالیت است.
مدیر مجتمع طلای موته با اشاره به معادن شناخته شده طلا شامل چاه خاتون ،سنجده، قرم قرم، چشمه گوه، سه کلپ، تنگه زر، دره اشکی، چاه علامه و چاه باغ، گفت: این معادن به روش پلکانی روباز استخراج می شوند ارتفاع پله ها 5 متر و شیب کلی معادن بین 40 تا 50 درجه و شیب پله ها 65 درجه است. روش کار بدین صورت است که برای هر پله به صورت مجزا در یک نقشه پیاده می شود.
مراحل تولید طلا در مجتمع طلای موته
کارخانه طلای موته با ظرفیت اسمی روزانه 600 تن از چهار قسمت خردایش ،سایش ،لیچینگ و اتاق طلا تشکیل شده است.در مرحله اول خردایش یا سنگ شکنی انجام می شود که دانه های 450 میلیمتر سنگ طلا به 125 میلیمتر تبدیل می شود
در مرحله دوم سایش انجام می شود که توسط یک تغذیه کننده لرزان بر روی نوار نقاله ریخته می شود و با افزایش آب وارد آسیای گلوله ای می شود و پس از نرم شدن مواد معدنی در آسیا توسط هیدروسیکلون عملیات دانه بندی انجام می شود.در نهایت محصول این قسمت موادی با ابعاد 80 دصد کوچکتر از 63 میکرون با درصد جامد 42 درصد که پس از جدا سازی آشغال های موجود در پالپ وارد تانک آماده سازی می شود.
در مرحله سوم لیچنیگ یا فرشویی انجام می شود.در این مرحله به 10 تانک هر یک به حجم یک هزار متر مکعب ،کربن فعال (زغال اکتیو) با هدف جذب طلا تزریق می شود .
در مرحله چهارم جداسازی محلول طلادار از کربن در اتاق طلا صورت می گیرد .فرایند بازیابی طلا از کربن به صورت جدایش گرم و الکترووینینگ انجام می شود.
ضایعات تولیدی مجتمع در محوطه انباشته شده تا در صورت دسترسی به تکنولوژی های برتر بتوان از این ضایعات طلا بدست آورد.