با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیئت دولت، مسئولان استان اصفهان و مدیرعامل فولاد مبارکه، واحد اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان که به نام «شهید حاج احمد کاظمی» مزین شده است به‌عنوان اولین واحد نیروگاهی کلاس F صنایع در محل مصرف، راه‌اندازی شد تا گام بلندی برای تأمین پایدار برق موردنیاز این صنعت و جبران ناترازی برق شبکه سراسری برداشته شده باشد.

 به گزارش اقتصاد بازار، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، روز جمعه هفتم مهرماه، در جریان دومین سفر استانی خود به اصفهان، پس از بازدید از مرحله اول انتقال آب از دریای عمان به اصفهان که با مشارکت و سرمایه‌گذاری ویژه فولاد مبارکه در حال انجام است، با حضور در معراج‌الشهدای فولاد مبارکه به مقام شامخ شهدا ادای احترام و پس از آن، از خطوط تولید فولاد مبارکه بازدید کرد.

وی در ادامه، فاز اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی «سردار شهید حاج احمد کاظمی» این شرکت را راه‌اندازی کرد و پس از آن، در جمع مدیران و کارکنان فولاد، طی بیاناتی اظهار داشت: برای بنده توفیق ارزشمندی بود که در جمع کارکنان، مهندسان، کارگران، مشاوران و مدیران فولاد مبارکه حاضر شوم و از زحمات مدیرعامل و سایر مدیران و کارکنان پرتلاش و مخلص این شرکت قدردانی کنم.

رئیس‌جمهور ایران اسلامی با تأکید بر اینکه امروز تولید برای کشور یکی از ضرورت‌های اساسی در حوزه‌های مختلف است، گفت: خوشبختانه موفقیت‌هایی در عرصه تولید داشته‌ایم که باید از بابت آن، خداوند متعال را سپاسگزار باشیم.

رئیسی تحقق اقتصاد مقاومتی را یکی از ضروریات کشور دانست و گفت: شرط اساسی تحقق این امر، استقلال در تولید و رشد آن است. این امر در صنایع مادر، ازجمله فولاد که زیرساخت رشد تولید است، اهمیت بیشتری دارد، زیرا رشد کمّی، کیفی و تنوع تولید در فولاد می‌تواند موجب رشد بسیاری از صنایع پایین‌دست این حوزه شود و در پی رشد صنایع مادر است که رشد صنایع دیگر کشور، زنجیره ارزش‌افزوده را کامل می‌کند و این امر در تکمیل زنجیره اشتغال نیز مؤثر است. بسیار حائز اهمیت است که برنامه‌ریزی‌ فولاد مبارکه برای کامل‌کردن این زنجیره بسیار درست و قابل‌تقدیر است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت پیشگیری از خام‌فروشی گفت: امروز در فولاد مبارکه برنامه‌های بسیار ارزشمندی برای خود تأمینی و خودکفایی انجام شده و این اقدامات گام‌های بسیار مهمی به شمار می‌رود. در نظر داشته باشیم مادام که یک صنعت، به‌عنوان‌مثال در حوزه آب، بتواند آب موردنیاز خود را از محل تصفیه پساب صنعتی و شهری تأمین کند یا با اجرای پروژه‌ای نظیر انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی برای صنایع استان اقدام کند، به‌یقین گام مهمی در جهت خود تأمینی برداشته است.

وی با اشاره به اهمیت ورود فولاد مبارکه برای احداث نیروگاه و به بهره‌برداری رساندن این پروژه گفت: کار بزرگی که امروز در فولاد مبارکه رقم خورد بسیار مهم است؛ احداث نیروگاه به‌صورت مستقل برای صنعت با هدف‌گذاری ۹۱۴ مگاوات تولید برق که امروز ۳۰7 مگاوات آن بهره‌برداری شد، گام بسیار مهمی است. اینکه برق خانگی از برق صنعتی جدا باشد و این صنعت بتواند برق خود را تأمین کند و همچنین اقدامات فولاد مبارکه در حوزه تأمین آب بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تولید فولاد سبز یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای کشور ماست که فولاد مبارکه در این مسیر گام برداشته است. فولاد سبز برای کشور ما برخلاف بسیاری از کشورها امکان‌پذیر است؛ بنابراین هر اقدامی که در مسیر تولید فولاد سبز برداشته شود می‌تواند کشور ما را نسبت به سایر تولیدکنندگان این حوزه متمایز کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن برای ضربه‌زدن به ایران گفت: دشمن به‌خوبی می‌داند که ضربه به تولید و اقتصاد یعنی ضربه به ایران اسلامی و مردم. تلاش دشمن بر این است که تولید را در کشور متوقف کند و حتی به عقب برگرداند. وقتی ما اعلام می‌کنیم در بهار امسال طبق اعلام مرکز آمار به 6.7 درصد رشد رسیده‌ایم، چنین دستاوردهایی دشمن را سردرگم می‌کند و باور نمی‌کند که در شرایط تحریم، تحقق این میزان رشد امکان‌پذیر بوده باشد. اینکه آن‌ها نمی‌توانند چنین دستاوردهایی را درک کنند به‌خاطر این است که مردم ما را نمی‌شناسند و درک نمی‌کنند که به‌عنوان‌مثال، در هر کوی و برزن استان اصفهان، مردم این آمادگی را دارند که از همه آن چیزی که دارند برای‌خدا مایه بگذارند؛ استانی که ۲۴ هزار شهید آن سرمایه و پشتوانه این کشور است؛ مردم شهر و دیاری که حاضرند برای آرامش هم‌میهنان خود شبانه‌روز تلاش کنند تا محتاج دیگران نباشیم و برای اجرای امر ولی‌امر مسلمین از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. دشمن باید بداند که ما در برابر برنامه‌های آن‌ها استقلال، آزادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را حفظ می‌کنیم و سرافرازانه در مقابل دنیا ظاهر می‌شویم. آن‌ها حتماً دچار اشتباه محاسباتی درباره مردم ما شده‌اند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز در جریان بازدیدی که از فولاد مبارکه داشتیم، کارکنان این شرکت اذعان داشتند که سلام ما را به مقام معظم رهبری برسانید و بگویید کارگران اجازه نخواهند داد حرف شما روی زمین بماند و اجازه نخواهیم داد دشمن‌شاد شود؛ حتماً تولید کشور را ارتقا خواهیم داد و رشد تولید را در کشور به شرایطی خواهیم رساند که مردم آرامش داشته باشند و شما کارنامه درخشان صنعت فولاد و سایر صنایع کشور را پیش روی خود نظاره‌گر باشید. کارکنان با عزم و اراده پولادین، ایمان قوی و امید به آینده تلاش می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: امروز در بازدید کوتاهی که از فولاد مبارکه داشتم، احساس کردم کار در این مجموعه کاملاً با برنامه‌ریزی دقیق در حال پیشرفت است. برداشت من این بود که هدف‌گذاری‌های بسیار خوبی در این مجموعه انجام شده است. به‌خاطر داشته باشیم مجموعه‌ای که هدف و برنامه، اراده پولادین و ایمان قوی دارد و گام‌های استوار برمی‌دارد حتماً به جایگاه برتر و جایی که در شأن اوست خواهد رسید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر مسئولان فولاد مبارکه می‌خواستند به جایگاه سی‌سال قبل اکتفا کنند، نباید این گام‌ها را برمی‌داشتند؛ ولی خوشبختانه در هر بخشی از این شرکت که وارد شدیم، مشاهده کردیم که برای آینده، برای حرکت، خود تأمینی، خودکفایی و استقلال برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در فولاد مبارکه برای زنجیره فولاد از سنگ تا رنگ و تا همه محصولاتی که در زندگی مردم بروز و ظهور دارد، برنامه‌ریزی وجود دارد. این صنعت زیربنای بسیاری از صنایع است و در کشور امید ایجاد می‌کند. همچنان که مقام معظم رهبری دو شرط اساسی ایمان و امید را به همه ما آموختند، امروز بحمدالله احساس می‌کنیم کارکنان مجموعه فولاد مبارکه دلی مملو از ایمان و امید به آینده دارند.

رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: در واقع این اقدامات، ارزشمند است و ضرورت هم دارد در شرایطی که صنعت فولاد به لحاظ سودآوری برای صنایع پایین‌دست بسیار مؤثر است، شایسته است که منطقه پیرامونی خود و استان را نیز در زمینه‌های احداث جاده و پل، بهینه‌سازی بیمارستان‌ها و مدارس و سایر موارد موردنیاز یاری دهد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت گفت: صنایع ما نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. اگر به این امر توجه کافی نداشته باشیم، مسلماً صنایع در همان نقطه‌ای که هستند متوقف خواهند شد؛ به‌عنوان‌مثال، فولاد مبارکه دیگر صنعتی به‌روز، پیشرفته و مولد نخواهد بود و نخواهد توانست محصولاتی مانند فولاد زنگ‌نزن و ورق‌های موردنیاز صنایع لوازم‌خانگی و خودروسازی را تولید کند.

وی تولید انواع محصولات خاص ازجمله فولادهای زنگ‌نزن را قابل‌تقدیر دانست و تأکید کرد: این اقدامات بسیار ارزشمند است و نباید فراموش کنیم که توسعه این صنایع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

رئیسی در همین زمینه خطاب به سایر مسئولان، صاحبان صنایع کشور، نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور گفت: اگر در صنایع کشور سرمایه‌گذاری نکنیم، صنایع ما عقب‌مانده خواهند شد و دیگر شاهد پیشرفت آن‌ها نخواهیم بود؛ همچنان که در تمامی دنیا از صنایع خود حمایت می‌کنند. اگر در صنعت سرمایه‌گذاری کردیم، مسلماً در پی آن بهره‌برداری خوبی نیز خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور در همین زمینه تصریح کرد: اگر طی سنوات گذشته در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های جدید و محصولات خاص انجام نمی‌شد، قطعاً امروز ما در این نقطه از صنعت فولاد قرار نگرفته بودیم؛ بنابراین اگر امروز نیز سرمایه‌گذاری نکنیم، در عرصه جهانی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. این راهبرد تمامی صنایع ازجمله خودروسازی و لوازم‌خانگی را نیز شامل می‌شود. اگر در صنایع نفت و پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری نکنیم، خواهیم دید که در صنایع و میادین مشترک، سهم ما را به‌راحتی به سود خود جذب خواهند کرد و اجازه برداشت به ما نخواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری بسیار ارزشمندی که بین فولاد مبارکه، وزارت صمت و وزارت نیرو صورت‌گرفته و همچنین حمایت‌هایی که سایر مسئولین در استان به عمل آورده‌اند، امیدواریم باهمت فولاد مبارکه در بخش آب و برق به خود تأمینی برسیم. این کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و این نگاه را مورد تشویق قرار می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مشکلات موجود، موضوع صندوق بازنشستگی فولاد و مشکلات پیرامون آن است که دستور رسیدگی به آن را صادر کردیم. درعین‌حال اصولاً در زمینه پرداخت‌ها یک اصل را در دولت دنبال می‌کنیم که تاکنون نتوانسته‌ایم به آن شکل که موردنظر است عمل بکنیم. این اصل، نه پرداخت مساوی، بلکه همان پرداخت عادلانه است تا هرکس بر مبنای تلاشی که انجام می‌دهد به حق خود برسد. اینکه بین یک استان و استان دیگر، بین یک مجموعه با مجموعه مشابه دیگر تفاوت در پرداخت وجود دارد از نکاتی است که موجب رنجش است و تأکید داریم که عدالت در پرداخت‌ها که موجب رضای خداوند نیز هست هرچه سریع‌تر انجام شود.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود به بهره‌برداری رسیدن مرحله اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را مرهون تلاش همه کارگران، کارشناسان و مدیران فولاد مبارکه دانست و گفت: در فولاد مبارکه همه در کسب این افتخارات نقش دارند و باید به تلاش همه شما که در هر شرایط آب‌وهوایی کنار خطوط تولید، سختی‌ها را متحمل می‌شوید و برای کشور اقتدارآفرینی می‌کنید بسیار ارزشمند است؛ ازاین‌رو از خانواده‌های محترمی که صبورانه در کنار شما تلاش می‌کنند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.